Alden Global Capital wants to take another big bite out of Tribune Publishing

The iconic Chicago Tribune Tower, sold for mixed-use development in 2016.

Please consider becoming a paid subscriber to Media Nation for just $5 a month. Click here for details.

It looks like 2020 is going to end on a suitably terrible note for the future of local and regional news.

The New York-based hedge fund Alden Global Capital, notorious for depriving its newspaper chain of staff, resources and even office space, is planning to make a play for majority control of Tribune Publishing Co., which owns such storied titles as the Chicago Tribune, The Baltimore Sun and New York’s Daily News. The Wall Street Journal broke the news on Wednesday.

Alden has owned 32% of Tribune for a while and, as Julie Reynolds reports for the union publication NewsMatters, has essentially been calling the shots. She writes:

The hedge fund has left its classic stamp of profiteering across the news chain’s operations — letting Tribune’s digital efforts flounder where other chains have thrived, shutting down newsrooms and offices after defaulting on rent, slashing reporter and other staff pay during the pandemic crisis, and now being sued by shareholders — all while Alden’s officers on the board are handsomely rewarded for this “performance.”

As Reynolds notes, Tribune has been closing newsrooms — including just this week at the Hartford Courant, the oldest continuously published daily paper in the country, according to Western Mass. Politics & Insight. The move comes not long after the Courant outsourced its printing to The Republican of Springfield.

Alden’s own MediaNews Group papers have been shutting newsrooms as well. In Massachusetts, the Enterprise & Sentinel of Fitchburg was rendered homeless several years ago. During the summer, Northeastern journalism student (and “Beat the Press” intern) Deanna Schwartz and I learned that the Braintree office of MNG’s Boston Herald had apparently closed, with operations moved to The Sun of Lowell, another MNG property.

Of course, it’s at least theoretically possible that new newsrooms will be found for some of these papers after the pandemic has ended. A number of papers — including The Boston Globe — have kept their offices even though nearly all of their employees are working from home. That’s an expensive proposition. Still, it would hardly be a surprise if Alden decides that what few journalists it still employs can work from home indefinitely.

That would be a mistake. News organizations, like most businesses, thrive on collaboration and ideas that bubble up from teamwork. Then again, there is no sign that Alden executives care.

Tribune’s daily newspapers are, for the most part, larger and have more vitality than MNG’s collection of dailies and weeklies. The metros that MNG publishes, such as The Denver Post, The Mercury News of San Jose and the Orange County Register, have already been trashed beyond recognition. Earlier this fall, Larry Ryckman, co-founder of the start-up Colorado Sun, said at a conference that at one time the Post and its now-defunct daily competitor, the Rocky Mountain News, employed about 600 journalists. Today, he said, the Post has about 60.

If Alden succeeds in grabbing majority control of Tribune, it will represent the latest step down in a long fall that began with its acquisition by the foul-mouthed Chicago real-estate mogul Sam Zell in 2008. The Zell years were the subject of a monumental takedown by the late New York Times media columnist David Carr in 2010, with Carr describing a culture that “came to resemble a frat house, complete with poker parties, juke boxes and pervasive sex talk.” Oh, and they were pillaging the company, too.

Later, under new owners, the company was renamed tronc Inc. — and yes, that’s a lowercase “t” that you see.

In 2018, the billionaire surgeon Patrick Soon-Shiong managed to wrest the Los Angeles Times and The San Diego Union-Tribune from tronc’s clutches. And though the Soon-Shiong era has not been without bumps in the road (including an ugly internal dispute over racial justice), his wealth has given his papers a future.

As for the papers now controlled or soon to be controlled by Alden Global Capital, the future is likely to be nasty and brutish, to take John Locke Thomas Hobbes out of context. Whether it will also be short remains to be seen.

There are no good guys in the battle between Gannett and Digital First Media

Ben Bagdikian had Gannett’s number (1976 photo via Wikipedia)

Previously published at WGBHNews.org.

In late 2015 I paid a visit to Burlington, Vermont, to survey the damage wrought by Gannett Co., the newspaper chain that owns the Burlington Free Press. Paid weekday print circulation at the state’s largest daily had fallen from about 50,000 to 16,000. The editorial staff, which at one time was close to 60 journalists, had shrunk to around 25.

“Obviously it’s a little tougher and you do have to pick your spots,” the legendary Free Press reporter Michael Donoghue, who had just retired, told me. “We were always thought of as the newspaper of record because everything would be in there. I’m not sure there’s a newspaper of record technically in Vermont anymore.”

To be fair, what happened to the Free Press was not much different from what has happened to newspaper after newspaper across the country. Fortunately other media organizations in Vermont arose to fill the gap — Seven Days, a vibrant alt-weekly; VT Digger, a well-funded statewide nonprofit investigative project; and Vermont Public Radio, which had boosted its local coverage. Still, the Free Press and its corporate overlords at Gannett had failed at their mission of holding government and other institutions to account.

I offer this story because now we are being asked to save Gannett from the ravages of something much worse. And we should. The Wall Street Journal’s Cara Lombardo reported on Sunday that Digital First Media, the Death Star of newspaper chains, is seeking to acquire Gannett, which owns USA Today as well as about 100 other publications. Digital First owns about 50 dailies, including three in Massachusetts: the Boston Herald, The Sun of Lowell, and the Sentinel & Enterprise of Fitchburg.

Why should we care when Gannett has been doing such a poor job? Because things can always be worse. Gannett ownership has been awful in the usual way. Digital First, controlled by the hedge fund Alden Global Capital, is uniquely awful. Its decimation of the papers it owns sparked what proved to be a futile insurrection last year at its flagship, The Denver Post. Newsrooms have literally been closed, with journalists forced to fend for themselves, from the Fitchburg paper to, most recently, The Record of Troy in upstate New York.

Executives at chains such as Gannett and GateHouse Media, hardly beloved at the local level, nevertheless seem to be trying to figure out a long-term plan. Gannett has remained committed to investigative reporting. GateHouse has set up a business-services and marketing division known as ThriveHive, which, if nothing else, suggests that the company is committed to staying in business. Digital First, by contrast, appears to be engaged in what economists refer to as “harvesting” — that is, taking as much money out of the shrinking newspaper business as possible before closing the doors and turning off the lights.

“The dirty little secret that DFM [Digital First Media] learned is that — at least for now — it can sell longtime readers an inferior (or, to use the technical term, crappier) newspaper and only 10 percent each year will cancel,” writes Philly.com columnist Will Bunch. “Do the math, though, and it’s clear that much of America outside the biggest cities will become news deserts by the early 2020s.”

And to think that at one time Gannett was considered the poster child for greedy corporate newspaper chains. In his classic series of books dating back to the 1980s called “The Media Monopoly,” the late media critic Ben Bagdikian labeled Gannett as “the largest and most aggressive newspaper chain in the United States,” noting that the profit margin at some of its local papers was an “astonishing” 30 percent to 50 percent. Bagdikian also described Gannett as “an outstanding contemporary performer of the ancient rite of creating self-serving myths, of committing acts of greed and exploitation but describing them through its own machinery as heroic epics.”

So here we go again. Gannett, as bad as it has been for the communities it serves, is being held up as an exemplar of local journalism that must be saved. Talk about defining deviancy down. The newspaper analyst Ken Doctor, writing at the Nieman Journalism Lab, reports that Gannett executives may seek to wriggle out of Digital First’s hostile takeover attempt by delivering themselves into the arms of Tribune Publishing, the company formerly known as tronc. Tribune, like Gannett, is known more for its cost-cutting than for its journalism. But anything is better than Digital First.

There is a certain irony in the dilemma now facing Gannett. The company’s model of downsizing newsrooms and driving up profits helped create the crisis that faces the newspaper business today. As newspapers became less comprehensive and less interesting, they lost readers, thus prompting repeated rounds of cuts to keep those profit margins up. Not to push this theory too far — the decimation of advertising-funded news at the hands of digital media is a much larger factor. Still, Gannett-style slash-and-burn management played a role.

Now Gannett is reaping what it sowed. We should all hope that Gannett’s board is successful in fighting off Digital First. But we should also understand that this is strictly a choice between the lesser of two evils. Democracy deserves better.

Talk about this post on Facebook.

What the new owner of the Los Angeles Times can learn from Jeff Bezos

Washington Post executive editor Marty Baron (left) and Jeff Bezos in 2016. Photo from a Post video.

Last week a years-long ownership crisis at the Los Angeles Times may have come to an end. Patrick Soon-Shiong, a billionaire surgeon and entrepreneur, purchased the Times from tronc for a reported $500 million.

Drawing on the lessons I write about in my new book, “The Return of the Moguls,” I e-talked with Dave Beard about what lessons Soon-Shiong could learn from Jeff Bezos’ vision for The Washington Post, and why other billionaire owners both good (John Henry of The Boston Globe) and bad (Sam Zell, who ran the former Tribune newspapers into the ground) have had a rougher go of it.

Our conversation is now up at Poynter.org, and I hope you’ll take a look.

Talk about this post on Facebook.