Worcester T&G photographer resigns, citing GateHouse’s ‘reckless’ cuts

Photo (cc) 2015 by Dan Kennedy

On Saturday I received an email from Christine Hochkeppel, a photographer who had just resigned from the Telegram & Gazette of Worcester, part of the GateHouse Media chain. I asked her if it was all right if I sought comment from a T&G executive and then ran her letter of resignation along with the newspaper’s response. She granted permission.

This is, of course, a data point of one. But I think it’s worth sharing because it speaks to the frustrations of working in community journalism in general and for GateHouse in particular. GateHouse, as I’m sure you know, is a national chain based in the suburbs of Rochester, New York, that owns more than 100 daily and weekly papers in Eastern Massachusetts, Southern New Hampshire and Rhode Island. The company is also likely to become the next owner of the Boston Herald.

In a business known for penny-pinching, GateHouse stands out. “It has been incredibly frustrating to have worked the majority of my career for a company that has never given me a raise, despite my excellent work ethic and accolades,” Hochkeppel wrote in her letter of resignation to executive editor Karen Webber. “I cannot dedicate anymore of my professional time to a company that will not invest in my future success or any of my talented colleagues.”

I emailed Webber seeking comment and received the following reply from Paul Provost, the T&G’s publisher:

Thank you for the opportunity to comment however we do not comment on individual personnel matters. It has been reported publicly that we have struck an agreement with the national Guild. That agreement has been ratified in Worcester and is in the process of being ratified in several other newsrooms across the company.

Provost is referring to a recent agreement GateHouse reached with the Newspaper Guild that, according to Don Seiffert of the Boston Business Journal, “would ensure a 2.75 percent raise over two years for 750 employees at newspapers across the country, including five in New England.” The T&G is among those papers.

Note: I’m an unpaid adviser to the Worcester Sun, a digital-and-print hybrid that competes with the T&G.

The full text of Hochkeppel’s letter follows.

Dear Ms. Webber,

I am writing to notify you of my intention to resign as staff photographer at the Worcester Telegram & Gazette. My last day of employment will be Saturday, December 30, 2017.

I appreciate the opportunities I have received during my 3 years here. I have grown and improved as a photojournalist. I appreciate your support and guidance. However, I continue to have deep concerns about the direction GateHouse Media is taking the T&G. It has been incredibly frustrating to have worked the majority of my career for a company that has never given me a raise, despite my excellent work ethic and accolades. I cannot dedicate anymore of my professional time to a company that will not invest in my future success or any of my talented colleagues. After all of the hard work I have done for this company, I am forced to give up a career that I am passionate about so that I can make a better future for myself. GateHouse has been taking advantage of passionate journalists and dismantling quality community journalism with continued staff reductions and lackluster outsourced design. Their solution continues to befuddle us all with its hypocrisy: cut expenses and jobs but acquire more properties and continue to award handsome bonuses to the top executives. These reckless practices underscore the apparent indifference GateHouse feels toward the hard-working people they already employ. It’s disheartening that when our political and economic climate needs journalists so desperately, that this company has turned so many excellent people away from the industry.

Thank you again for the opportunity to share visual stories with the Worcester County community. It has been a gratifying experience sharing pictures and stories with our readers, despite the morale challenges. I am grateful for all the positive interactions and earned experience.

Sincerely,

Christine Hochkeppel

Talk about this post on Facebook.

Advertisements

With the Herald changing hands, here are five updated ideas for making it better

Photo by Emily Judem for WGBH News

Previously published at WGBHNews.org.

If I had a nickel for every time someone predicted the death of the Boston Herald over the past 25 years, I would have — well, many nickels. So I see last week’s announcement by Herald owner Pat Purcell that he plans to sell his paper to GateHouse Media as just one more bump in what has been an exceedingly bumpy road.

GateHouse, a national chain that owns more than 100 community weeklies and dailies in Eastern Massachusetts and environs, has given little indication of what it intends to do with the city’s number two paper. First the Herald has to go through bankruptcy, and though it’s likely GateHouse will end up with the tabloid, there is no guarantee.

What we do know is that a GateHouse-owned Herald will be smaller. Preliminary reports suggest that the staff will be cut from 240 to 175 across all departments. That is going to have a huge impact on the Herald’s newsgathering capacity, as the newsroom accounts for about half of that 240. On the other hand, a daily newspaper with 175 employees should still be able to do good work and provide at least some competition to The Boston Globe.

Twelve years ago, as The Boston Phoenix’s media columnist, I offered five suggestions for how the Herald could improve and build a more sustainable business. With the Herald changing ownership for the first time since 1994, when Purcell bought it from his mentor Rupert Murdoch, I thought I’d take a look at what I had to say in 2005 and see whether any of it is relevant today.

1. Get smart. This is probably the single most important step that GateHouse could take in trying to appeal to new readers. More than 20 years ago, a journalist who had left the paper told me something he’d once said to Purcell. It went approximately like this: You’ve already got all the stupid readers, Pat. You need to find a few smart ones as well.

Unfortunately, Purcell never really took that advice. From the mid-1990s until the early 2000s, the Herald thrived on the strength of strong local news coverage, an aggressive business section, an excellent sports section, and good photography. But as the economics of newspapering began to crater, the Herald embraced a flash-and-trash approach while continuing to get smaller.

In recent years, under editor Joe Sciacca, the sensationalism has been toned down considerably, and the daily report is solid if shrunken. But the goal seemed to be to hang onto the paper’s shrinking pool of existing readers rather than try to cultivate, say, the young workers in Boston’s growing innovation economy — many of whom may not be as liberal on economic issues as the Globe thinks they are and who would thus be open to an alternative.

2. Upgrade the look. Twelve years ago I wrote: “Newcomers to Boston no doubt are perplexed when they hear old-timers refer to the Herald as ‘the Record.’ That’s a reference to the Record American, a Hearst-owned tabloid from a bygone era that, along with several other papers, eventually morphed into the modern Herald. Trouble is, the Herald really does look like the Record, if the Record could be exhumed, updated a bit, and printed in color.”

Unfortunately, nothing has changed. Today, as I did then, I would recommend a makeover along the lines of (for instance) the Boston Business Journal, an attractive tabloid that takes a more restrained approach. The old urban tab look is perfect if you’re looking for something to fold up and take with you to Suffolk Downs — provided you’re going to the horse races. Now the city hopes the Suffolk Downs property will become Amazon’s second headquarters. GateHouse ought to be thinking about how to design a Herald that will appeal to the sort of young, highly educated folks who would work there — a sizable group even if Amazon ultimately picks another city.

3. Turn right. Despite the Herald’s reputation as a bastion of right-wing Trumpery, the paper’s editorial pages have long been rather staid and moderate. The right-wing reputation comes from a few of its news columnists, especially Howie Carr, who’s long since slid into self-parody; Joe Fitzgerald, a former sportswriter who traffics in snoozy social conservatism; and Adriana Cohen, who recycles seemingly every talking point from Fox News, including the network’s outrageous attacks on the FBI.

The opinion pages, on the other hand, carry respectable syndicated conservatives like Jonah Goldberg, George Will, and Michael Gerson, as well as local voices like freelancer Jim Sullivan, who rarely writes about politics. What would help is if editorial-page editor Shelly Cohen recruited some young, smart, conservative local columnists. Surely there’s some recent college graduate out there who wants to be the next Ben Shapiro or Tomi Lahren who’d be willing to work for a low salary and a shot at Twitter immortality. Unfortunately for the Herald, now as then, the best conservative columnist in Boston is Jeff Jacoby — a Herald alumnus who left the paper for the Globe many years ago.

4. Dump the website. I first made this recommendation on the grounds that the Herald simply didn’t translate well online — it was a quick read that people flip through on the subway or at Dunkin’ Donuts just before they go to work. Today’s smaller Herald is an even quicker read. Besides, the Herald’s website is not exactly a joy to navigate, though its mobile app is decent.

What I hadn’t anticipated 12 years ago was that the Herald would launch an internet radio station that has become an integral part of the paper’s identity. The problem is that it is essentially an old-fashioned conservative talk station, and people listen to talk radio in their cars, most of which are not especially well suited to streaming audio. But it has been a worthwhile experiment, and GateHouse should continue with it.

5. Live free or die? Purcell never wanted to take this step, though there was some buzz that he might when the free commuter tab Metro first came to Boston. I thought a free Herald could make sense; certainly it’s a better read than the Metro. Moreover, the Herald relies on point-of-purchase sales, and there are simply fewer places to buy newspapers than there used to be.

The trend in newspapers these days is to charge as much as the market will bear, either in print or online. Persuading readers to pay for journalism is essential given the collapse of digital advertising (for anyone other than Facebook and Google) and the ongoing decline of print advertising. But what little advertising value remains in newspapers is all on the print side. And if GateHouse can cut expenses enough (probably the one thing the compay is really, really good at), it might be able to turn a profit with a free Herald.

Last week’s announcement that the Herald would be sold was good news in the sense that Boston will continue to have two daily papers. But it’s sad, too, because a lot of people will be losing their jobs, and the likelihood is that the Herald is going to offer less. “More newspapers mean more coverage,” wrote Herald sports columnist Steve Buckley over the weekend. “More newspapers mean more opinions. And listen up, Globe: More newspapers mean more hustle. If we lose the Herald, the Globe will lose something as well.”

So, too, will all of us.

Talk about this post on Facebook.

What will GateHouse Media do with the Boston Herald?

There is so much local media news breaking today that it’s hard to keep it all straight. Late this afternoon came the huge announcement that Boston Herald publisher Pat Purcell, who bought the tabloid from his mentor Rupert Murdoch in 1994, was taking the paper into bankruptcy with the intention of selling it to GateHouse Media.

I’ve posted the clip of us talking about the deal on “Beat the Press.” Here is the Herald’s coverage. And here is The Boston Globe’s. The Boston Business Journal has some interesting details as well, including the bankruptcy filing. I talked with Jenna Fisher of Patch about what’s next.

At this point, we all have far more questions than answers. A friend suggested something to me a little while ago that is worth pondering: Can we be sure that GateHouse will end up with the Herald? Once a business goes into bankruptcy, it’s up for grabs. As I note in my forthcoming book, “The Return of the Moguls,” the executives who were running California’s Orange County Register took that paper into bankruptcy several years ago with the goal of buying it themselves. They lost out, and today the Register is part of the Digital First Media empire.

Other questions: Although cuts have already been announced, will the diminished Herald be its old recognizable blend of local news, good photography and sports coverage, and feisty tabloidism? Or will it be something else entirely? Will GateHouse keep Herald Radio up and running? Will it honor its printing contract with the Globe, or will it move operations to a GateHouse facility? We’ll learn the answers to all these questions in the weeks and months to come.

Interestingly, for a few years Purcell owned around 100 community papers in Eastern Massachusetts in addition to the Herald, selling all but the Herald to GateHouse about 15 years ago. Now things have come full circle.

No one wants to see hard-working journalists lose their jobs. We all hope GateHouse will keep the pain to a minimum, and that the Herald will be with us for many years to come.

Talk about this post on Facebook.

How Boston media were shaped by the FCC and dirty politics

Tip O’Neill (center) and the Kennedy family were on opposite sides in the battle that gave rise to modern Boston media. Photo via Wikimedia Commons.

Previously published at WGBHNews.org.

The Federal Communications Commission overturned a decades-old rule last week that prohibited common ownership of a television or radio station and a daily newspaper in the same city. At a time when newspapers are hemorrhaging money and the broadcast news business is shrinking, the FCC argued, the so-called cross-ownership ban had become obsolete, and was standing in the way of possible joint enterprises that could reinvigorate news coverage.

The more likely outcome of such hybrids would be combined newsrooms, layoffs, and a dumbed-down product. Here in Boston, it would mean something else as well: the end of a regulatory regime that was instrumental in shaping our media environment. It was an epic battle over cross-ownership that led to the rise of The Boston Globe, the Boston Herald’s slide into perpetual also-ran status, and the emergence of WCVB-TV (Channel 5) as one of the best local television stations in the country. The story is told in three books: “Common Ground,” J. Anthony Lukas’ monumental history of Boston during the busing era; “Tip O’Neill and the Democratic Century,” by John A. Farrell; and “Newspaper Story: One Hundred Years of the Boston Globe,” by Louis M. Lyons.

The origins of this tale goes back to January 1956, at a lunch at the Somerset Club on Beacon Hill attended by, among others, Herald publisher Robert “Beanie” Choate and Globe publisher Davis Taylor. The once-dominant Boston Post was about to fold, and Choate proposed that the Herald and the Globe — the largest and most influential of the city’s remaining papers — combine their forces and thus avoid an expensive newspaper war. When Taylor refused, Choate reportedly told him: “You fellows are stubborn. Worse than that, you’re arrogant. You better listen to us or we’ll teach you a lesson. I’m going to get Channel 5, and with my television revenues I’ll put you out of business.”

Two commercial TV channels were already on the air in Boston. Under FCC guidelines, the third license — that is, Channel 5 — should not have been awarded to the Herald, which already owned two radio stations. Yet it was, after a furious round of lobbying by Choate. When Davis Taylor and his cousin John Taylor made the rounds in Washington to find out what had gone wrong, they were told by House Minority Leader Joe Martin, a North Attleborough Republican, “I’m afraid you fellas have just been outpoliticked.”

Indeed they had been. It seemed that Joe Kennedy was determined to win his son Jack a Pulitzer Prize for his book “Profiles in Courage.” The judges in the biography category were so unimpressed with “Profiles” that it did not even appear among the eight books they nominated, so Kennedy and his friend Arthur Krock — a veteran New York Times columnist who had stepped down as chairman of the Pulitzer board several years earlier — worked to persuade board members to overrule the judges and award the prize to Jack Kennedy. Joe Kennedy and Krock succeeded.

Among the Pulitzer board members who concluded that “Profiles in Courage” deserved a Pulitzer was none other than Beanie Choate. No surprise there. Joe Kennedy had dispatched one of his coat-holders, Francis Xavier Morrissey, a municipal-court judge, to assure Choate that he would get the license to Channel 5 if he voted to give JFK a Pulitzer. And Joe Kennedy was as good as his word. By a four-to-two vote, the FCC granted the license to Choate; siding with the majority were two commissioners with close ties to Kennedy.

Choate’s victory represented an existential threat to the Globe. Its young Washington bureau chief, future executive editor Robert Healy, was assigned the task of trying to unearth information that could reverse the FCC’s decision. Healy cultivated an unlikely source: Thomas P. “Tip” O’Neill, then a rising Cambridge congressman, who was interested in higher office but was afraid he would be blocked by the Republican-leaning Herald if the Globe went out of business. With O’Neill’s help, Healy got access to the inner workings of a congressional investigation into federal regulatory agencies. Healy was able to report the existence of telephone records that showed FCC chairman George McConnaughey had improper contacts with Choate. That, along with several other stories, led the FCC in 1972 to strip the Herald of its television license.

Without a television station to prop it up, the Herald Traveler, as it was then known, could not survive. It was sold to Hearst’s Record American, which published the paper as the Herald American until 1981, when a rising press baron named Rupert Murdoch rescued it. Channel 5, meanwhile, was acquired by a civic-minded community group called Boston Broadcasters, who adopted the call letters WCVB, pumped up its news operation, and innovated with local programming such as “Chronicle,” a magazine-style show that survives to this day. WCVB was sold in 1982, leaving its founders very wealthy but the station itself less ambitious and more focused on the bottom line. Even now, though, the Boston television market is widely considered to be smarter than is the case in most areas of the country, a situation that can be attributed in part to the legacy of Channel 5.

Perhaps one of the more surprising elements of the Globe-Herald struggle was that O’Neill and the Kennedy family found themselves on opposite sides, and that the Kennedys’ interests were aligned with the Herald rather than the Globe. Eventually, O’Neill and the Kennedys formed a tight bond, and the Globe was often regarded as close — inappropriately in some cases — with both the future House speaker and the members of the Kennedy dynasty.

The Globe’s relationship with the Kennedys played itself out in a faint echo of the Channel 5 story in 1988, when Rupert Murdoch purchased Channel 25. Sen. Ted Kennedy quietly slipped a provision into a bill that made it almost impossible for the FCC to grant a waiver allowing Murdoch to own both a TV station and a newspaper in Boston. Murdoch chose to sell off Channel 25, thus saving the Herald. Several years later Murdoch repurchased Channel 25 and sold the Herald to his longtime protégé Pat Purcell, who continues as the Herald’s publisher to this day. Thus did the cross-ownership ban not only pave the way for the Globe’s rise to dominance but it ended Rupert Murdoch’s years in the city’s newspaper market as well.

Now the cross-ownership ban is gone. How will that change the Boston media scene? The current Globe owner, John Henry, has long been interested in television. Both the Globe and the Herald operate internet radio stations that feature music and talk, respectively. Might they seek to purchase terrestrial radio stations? Or could the owner of one of the city’s TV stations buy one or both newspapers?

There’s no question that the rise of digital technology has hollowed out traditional media, rendering the cross-ownership ban archaic in some respects. On balance, though, the ban has been good for Boston news consumers. What comes next is likely to have a lot more to do with profits than with the public interest.

Barbara Howard of WGBH Radio’s “All Things Considered” and I talked about the FCC’s regulatory changes last week. Click here if you’d like to give it a listen.

Talk about this post at Facebook.

It’s time for some answers on the Globe’s printing woes

In trying to think through what’s behind the crisis at The Boston Globe’s new Taunton printing facility, it seems logical that one of two things is going on. The first possibility is that the problems are fixable but that they have taken longer to resolve than anyone expected. The second is much worse: that the presses the Globe bought are not up to the task, will never be up to the task, and shouldn’t have been purchased in the first place. I certainly hope it’s the former and not the latter.

The Boston Business Journal’s Don Seiffert, citing “multiple sources,” reports that Boston Globe Media’s chief operating officer, Sean Keohan, has left the company — a departure that, Seiffert hastens to add, may or may not be related to the printing problems.

This comes within days of a tough statement from the Boston Herald — which is printed by the Globe — apologizing to its readers for the poor job the Globe is doing of printing its tabloid rival. “We talk with the Globe on a regular basis but unfortunately the remedies they put forth to solve the production problems have failed miserably,” the Herald said. (My WGBH News colleague Emily Rooney praised the Herald on “Beat the Press” for speaking out.)

A number of sources have told me that printing woes have required the Globe to set deadlines so early that the print edition is often missing sport scores — even when the Red Sox play at home. Papers are going undelivered. In addition to the Herald, the Globe also prints The New York Times, and, needless to say, that is not a relationship that Globe owner John Henry wants to endanger.

The problem right now is that few people know for sure what’s going on. When the Globe endured its home-delivery fiasco about a year and a half ago, the paper itself published the definitive story about what had gone wrong. It was thorough and unsparing. This time, we haven’t heard much since Globe Media chief executive Doug Franklin left in mid-July. We need to see the Globe once again rise to the occasion and report on what has gone wrong and how it is going to be fixed.

Talk about this post on Facebook.

The Herald unloads on the Globe over its ongoing printing woes

Whoa. The Boston Herald has published a scorching statement on how it’s been affected by The Boston Globe’s printing problems. As you probably know, the Globe has been printing the Herald for the past several years. Here’s the conclusion: “We talk with the Globe on a regular basis but unfortunately the remedies they put forth to solve the production problems have failed miserably.”

Talk about this post on Facebook.

Herald reporter suspended for violating social-media policy

Boston Herald reporter Chris Villani was given a three-day suspension for violating the paper’s social-media policy. According to Chris Sweeney of Boston magazine, Villani tweeted out some breaking news on the Aaron Hernandez case without first seeking permission from the higher-ups. (Note: This post has now been updated with a message to the staff by Herald publisher Pat Purcell and a response to Purcell by the Newspaper Guild. Just keep scrolling.)

A number of Herald reporters are boycotting Twitter in response to Villani’s punishment. Here’s a statement from the union that represents Herald employees:

The policy is the policy. But having to get permission from a top editor before tweeting seems unworkable for a news organization hoping to make an impact in the digital space.

Adam Vaccaro of The Boston Globe has more. An interesting side note: Herald editor Joe Sciacca declined to comment to the Globe even after providing a rather fulsome statement to Boston magazine.

Update: Herald publisher Pat Purcell has weighed in.

Update II: The Newspaper Guild has now responded to Purcell.

Guild members are grateful to Pat Purcell for keeping the Boston Herald alive and thriving during a difficult time for the newspaper industry. We respect his leadership and his decades of experience.

No one is more concerned with matters of reputation and accuracy than his Guild employees. After all, our names go on the stories; our reputations are on the line if any of the information is wrong. The same holds true for our social media accounts, where our names, pictures, and occupations accompany every single post. We are well aware that if we were to use social media recklessly, we would lose the trust both of sources who help us do our jobs as well as our readers.

We agree with Pat that there is a need for a policy, but we have deep reservations about certain aspects that Herald Media Inc. has incorporated into its policy. In our view, the response our members have expressed about this recent enforcement is an opportunity to open the door to discuss making changes.

We remain committed to providing Boston Herald readers with the best quality journalism in the city and look forward to speaking with him.

The Guild

Talk about this post on Facebook.

Somehow, the Boston Herald keeps on keeping on

Screen Shot 2016-05-30 at 10.24.51 AM
Murdoch to the rescue: December 3, 1982

Chris Sweeney has written a sharp piece for Boston magazine on the state of the Boston Herald, the city’s number-two daily. As is generally the case with stories about the Herald, the overarching theme is: How much longer can the struggling tabloid cling to life?

And yet I wonder if that’s the right question. For a decade starting in the mid-1990s, I covered the Herald‘s ups and downs as the media columnist for the Boston Phoenix. If I had a dime for every person who told me the Herald had six months to live, I’d be a very rich man. Sadly, it was the Phoenix that didn’t survive.

As Sweeney notes, the Herald these days seems more like an extension of its online radio station than a standalone newspaper. Nearly two years ago editor Joe Sciacca gave me a tour of the paper’s new headquarters in South Boston, and I was impressed with what I saw—especially the amount of space devoted to multimedia and to the modern radio facilities.

My WGBH colleague Jim Braude tells Sweeney that not many people may be listening to Boston Herald Radio (OK, Braude’s actual quote is “I don’t think anyone listens”). But Braude also points out that it’s given the Herald a jolt of relevance in terms of high-profile guests like Mayor Marty Walsh, Governor Charlie Baker, and Donald Trump, whose appearances can then be written up and tweeted out.

Unfortunately, none of the top three executives at the Herald would speak with Sweeney, a group that comprises publisher Pat Purcell, Sciacca, and executive editor John Strahinich. It would have been useful to get some insights from them regarding the Herald‘s current business model. Not that I’m faulting Sweeney—I’ve been there. And his description of trying to get Strahinich to talk is pretty amusing.

But even though print circulation has shrunk precipitously and print advertising revenue is presumably scarce, the Herald does have some strengths. Sweeney does not report the size of the staff, but it’s small and therefore affordable. The sports section is very good. The website is slow and frustrating, but the third-party mobile app is excellent—and includes one-click access to Herald Radio. Purcell made a lot of money selling off the old headquarters in the South End; the Herald is now printed by the Boston Globe, which means that its larger competitor has every reason to keep its rival breathing.

So how long can the Herald survive? Keep those dimes rolling in.

Stanley Forman speaks about his iconic photo

Nice interview by Boston Herald photographer Mark Garfinkel with former Boston Herald American photographer Stanley Forman to mark the 40th anniversary of Forman’s Pulitzer Prize-winning photo showing an African-American lawyer, Theodore Landsmark, being attacked by a white anti-busing protester wielding an American flag. Forman tells Garfinkel:

I took the image and followed the group to Post Office Square not realizing the impact the image had. Herald American reporter Joe Driscoll  caught up with me in the Square telling me about [what happened] via the AP wire and he was dispatched from the office. I said, “I have the photo of it!”  Of course I had no idea what I had gotten. I knew I had motor drive trouble and there was no instant looking at the back of your camera 40 years ago.

Forman, who’s been a videographer with WCVB-TV (Channel 5) for many years, won two individual Pulitzers with the Herald American. (He was part of a team Pulitzer as well.) The two individual awards were for news photos that are among the most iconic in Boston’s history—the Landsmark image, taken in 1976, and, the year before, a picture of a 19-year-old woman and a 2-year-old girl falling from a fire escape. The 19-year-old later died.

You can see both photos here. Also, the Herald‘s Jack Encarnacao recently spoke with Landsmark about the effect of Forman’s photo.

Your daily update on the Globe’s home-delivery woes

1923372639_9bc235b950_z
Photo (cc) 2007 by Steve Johnson

Previously published at WGBHNews.org.

There’s a risk that updates on The Boston Globe‘s home-delivery woes are going to become repetitive. But the story is still unfolding, and there is news to pass along. I’ll try to keep this terse.

As you no doubt know, Globe chief executive Mike Sheehan has been making the rounds. He told Jim Braude on Greater Boston Monday that he does not expect the worst-case scenario—a four- to six-month delay before service is returned to normal—will come to pass. Instead, he put it at 30 to 45 days. That’s four to six weeks, still a significant lag. I’d say the Globe has four to six days before this really starts to hurt the bottom line.

Then again, it depends. Sheehan also told Barbara Howard on WGBH Radio (89.7 FM) Tuesday that the new distributor, ACI Media Group, would be using updated software today and that he expects significant improvements almost immediately. If the Globe can solve most of the problem in the next few days (and based on Twitter reaction this morning, things have definitely not changed for the better yet), then getting the rest of it right over the next few weeks might be acceptable. On the other hand, several more weeks of utter chaos will be devastating.

Another aspect of the Braude interview worth noting: Sheehan vigorously disagreed with an assertion by columnist/paper boy Kevin Cullen that the switch will result in lower pay for carriers. “Whatever they pay the delivery people, it’s not enough,” Cullen wrote, “and it’s more than a little depressing to think this debacle has been brought about by a desire to pay them even less.”

Sheehan responded that the savings he anticipates would not come from paying the carriers less, pointing out that ACI is competing for workers with the Globe‘s previous carrier, Publishers Circulation Fulfillment, or PCF. And he repeated his claim that the switch was driven primarily for better service. Lower costs, better service? Seems to me that we generally get to choose one or the other, not both.

In other developments:

  • The Globe itself today reports that the paper may add a second vendor—possibly its previous vendor, PCF. The Globe also checks in with two other ACI Clients, The Dallas Morning News and the Palm Beach Post, and it sounds like both papers did a lot more advance planning than took place at the Globe. Executives at both papers say they are pleased with ACI’s performance, one of the few good signs in all this.
  • WBUR Radio (90.9 FM) has more on the new software. It includes some good quotes from friend of WGBH News Sue O’Connell, co-publisher of Bay Windows and the South End News.
  • The Boston Business Journal publishes an overview, including some interesting numbers on the Globe‘s reliance on print revenue.
  • The screw-up is affecting delivery of other papers as well, since ACI is now competing with PCF and forcing delivery people to decide which company to work with. Among the papers that are been harmed are The Daily Item of Lynn and The MetroWest Daily News of Framingham. Larger papers such as The New York TimesThe Wall Street Journal, and the Boston Herald—all of which continue to be delivered by PCF—have been affected as well.
  • As for the Herald‘s non-coverage of a story that it would have been all over a few years go, I can’t top what my friend John Carroll has been doing. (Yes, the Herald is printed by the Globe these days.) Here is John’s latest update, which includes a tip of the hat to Beat the Press host Emily Rooney.