How a Connecticut journalist unmasked ‘Edward Clarkin’

Christine Stuart via Facebook
Christine Stuart (via Facebook)

Previously published at WGBHNews.org.

The recent sale of the Las Vegas Review-Journal is such a strange and complicated morass that it’s hard to know where to begin. There was the shroud of secrecy that was pierced when we learned that the buyer was casino mogul Sheldon Adelson. The threads connecting the transaction to Russel Pergament, a former top executive with The Real Paper, the Tabnewspapers, and the short-lived commuter tabloid BostonNOW. And, above all, the role of Michael Schroeder, a former BostonNOW executive who’s emerged as a principal player in all of this.

If you haven’t been following the epic tale, The New York Times has a decent overview, though it lacks the sense of drama and just plain weirdness that have already made it one for the ages.

Since I have to begin somewhere, I’ll begin with Christine Stuart. She’s the Connecticut journalist who appears to have solved at least part of the mystery involving an article that was published by the New Britain Herald criticizing a Nevada county judge who had tangled with Adelson.

Last week the media world was astir over one of the more bizarre aspects of the Adelson saga. The Review-Journal, which has been fearless in covering the sale and its aftermath, reported that in the weeks before staff members knew their paper was for sale, they were ordered to “Drop everything and spend two weeks monitoring all activity of three Clark County judges.”

Their work appeared to be for naught. Later, though, their notes were apparently used in a plagiarism-riddled story published more than 2,600 miles away in the New Britain Herald under the byline of someone named Edward Clarkin—a reporter who, according to the Hartford Courant, could not be located and might not exist.

Here’s where Stuart comes in. She and her husband, Doug Hardy, run an online news service called CT News Junkie that covers politics and public policy in Connecticut. Last Wednesday, while waiting in an airline terminal, she posted screenshots on Facebook and Twitter showing that New Britain Herald owner Michael Schroeder’s middle name is Edward and that his mother’s maiden name is Clarkin.

“I got a tip that Edward Clarkin first appeared in 2008 when Schroeder was the head of BostonNOW,” Stuart told me by email. “I found it in the Wayback Machine and tweeted that, which got me thinking about pen names. I searched the obits and it led to Schroeder’s Facebook page, which listed his mother’s maiden name: Clarkin. Mystery solved. All during a delay at Bradley on Dec. 23 when the airport ran out of fuel. I helped other reporters put together that story too by contributing info from the terminal. It was a busy day.”

Why Schroeder? As it turns out, he was originally the only person listed as an officer with News + Media Capital Group, the Delaware corporation set up by Adelson to purchase the Review-Journal from New Media, an arm of GateHouse Media. It was GateHouse, according to the Review-Journal, that gave the order to monitor the three Nevada judges. Based in the suburbs of Rochester, New York, GateHouse owns more than 100 community newspapers in Eastern Massachusetts and Rhode Island, including such notable titles as The Providence Journal, the Telegram & Gazette of Worcester, and The Patriot Ledger of Quincy. (But not, I should note, the New Britain Herald.)

And GateHouse will continue to operate the Las Vegas paper. So of all the myriad questions that still need to be answered, more than a few of them should be directed to GateHouse chief executive Michael Reed, whose answers to reporters thus far have ranged from the noncommittal to the patronizing. For instance, when the Review-Journal contacted him about the matter of the judge-monitoring, he reportedly replied: “I don’t know why you’re trying to create a story where there isn’t one. I would be focusing on the positive, not the negative.”

Stranger and stranger: In March 2010 I attended the premiere of a documentary titled On Deadline: Is Time Running Out on the Press? Held at the Mark Twain House in Hartford, the film told the story of the New Britain Herald and the Bristol Press, which nearly went out of business after their corporate owner, Journal Register Company, declared bankruptcy. Their savior: Michael Schroeder.

Among those taking part in the post-screening panel discussion were Stuart and Schroeder. Unfortunately, I no longer have my notes from that evening. But I wrote about it in The Wired City, my 2013 book on hyperlocal and regional online journalism, as well as for my blog. (You can still watch the trailer, too.) I remember talking with Schroeder afterward, and he struck me as amiable and civic-minded, but by no means wildly optimistic about the future of the papers he had just rescued.

And by the way: One of the stars of On Deadline was Steve Collins, a Bristol Press reporter who resigned last week, telling Washington Post media blogger Erik Wemple in part:

I have watched in recent days as Mr. Schroeder has emerged as a spokesman for a billionaire with a penchant for politics who secretly purchased a Las Vegas newspaper and is already moving to gut it. I have learned with horror that my boss shoveled a story into my newspaper—a terrible, plagiarized piece of garbage about the court system—and then stuck his own fake byline on it. He handed it to a page designer who doesn’t know anything about journalism late one night and told him to shovel it into the pages of the paper. I admit I never saw the piece until recently, but when I did, I knew it had Mr. Schroeder’s fingerprints all over it.

Christine Stuart was literally the first person I interviewed for The Wired City. I met her in March 2009, when she was running a one-person operation at the Statehouse in Hartford. When I caught up with her again a few years later, her husband, Doug Hardy, had quit his job at the Journal Inquirer of Manchester, Connecticut, to manage CT News Junkie’s business side, and they had assembled a small staff.

Stuart is fiercely competitive. She bought CT News Junkie in 2006 because she wanted to cover the Statehouse and knew it would take too long to get there if she stayed at her newspaper job. When I pointed out that she might have had to wait five or 10 years, she replied, “Right. Or kill off another reporter.”

She laughed, but I wouldn’t have wanted to be standing in her way.

As for the fate of the Review-Journal, it is likely to be grim. The editor, Mike Hengel, has resigned. No doubt the staff will soon be ordered to stop poking into Sheldon Adelson’s affairs. But what does Adelson intend to do with his newspaper? Promote his casino interests? Advance his support for Israel’s Netanyahu government? Both?

Michael Schroeder, meanwhile, has added to his holdings by purchasing Rhode Island’s Block Island Times. “It’s close enough and a beautiful place and they do a really good job,” Schroeder told the GateHouse-owned Providence Journal. No doubt Schroeder—like his business associate Michael Reed—will be keeping his focus on the positive, not the negative.

Advertisements

Las Vegas editor out as details emerge about judge story

Sheldon Adelson in 2010 (photo via Wikipedia)
Sheldon Adelson in 2010 (photo via Wikipedia)

The editor of the Las Vegas Review-Journal, the paper that was recently purchased in secret by casino mogul Sheldon Adelson, has resigned, The New York Times reports. Michael Hengel “described his decision to leave as ‘mutual’ and said he did not believe he was forced out,” according to a brief item in the Review-Journal.

In an editorial posted Tuesday night, the “new owners”—Adelson is not mentioned by name—pledge to invest in the paper and “to publish a newspaper that is fair, unbiased and accurate.” The paper’s archive of recent tough articles and editorials about the new ownership appears to be intact, including this blockbuster about a judge who had angered Adelson.

According to the story, Review-Journal reporters were ordered to scrutinize Nevada county judge Elizabeth Gonzalez during the weeks leading up to the sale of the paper, a period when Adelson’s interest was not known. Later, a lengthy story that was critical of the judge appeared in Connecticut’s New Britain Herald, a tiny daily owned by Michael Schroeder, a business associate of Adelson’s and a former top executive at BostonNOW, a now-defunct free tabloid.

If you just can’t get enough, Matthew Kauffman has a fascinating story in today’s Hartford Courant. Among other things, several people quoted in the New Britain Herald article say they were never contacted, and the reporter whose byline appears on the article may or may not actually exist.

Timothy Pratt has a good overview of the whole situation at the Columbia Journalism Review. He quotes me, and yes, we did talk.

Frankly, I think a lot of us have been expecting either mass firings or mass resignations. We’ll have to see what kind of newspaper owner Adelson proves to be—although, as I told Pratt, he is not off to a good start. The Review-Journal staff, on the other hand, has proven itself to be enterprising and courageous in the face of a serious threat to the paper’s independence and integrity.

Update: Josh Nathan-Kazis of the Forward reports that “Adelson’s family foundation is the largest single funder behind JNS.org, a Jewish news service that serves a growing number of American Jewish news organizations.”

JNS’s publisher is Russel Pergament, a former Real Paper advertising and circulation executive and the founder of BostonNOW.

Previous coverage:

The Boston connection to the Las Vegas newspaper deal

IMG_0224
Yes, I really own this rare memento.

Congratulations to the staff of the Las Vegas Review-Journal, which fearlessly revealed Wednesday night that the money behind its new owner is casino mogul Sheldon Adelson. Adelson is not normally the shy, retiring type, but in this case he tried to keep his ownership interest a secret. Predictably, his cover was blown within days.

So my conspiracy theory that the sale involved some sort of a shell game being played by New Media and its sister company, GateHouse Media (which will continue to manage the Review-Journal), proved not to be the case. But there is an interesting Boston alt-weekly angle to all this that’s worth keeping an eye on.

As had been reported earlier in the week by the Review-Journal and others, a newspaper executive named Michael Schroeder is listed as a manager of News + Media Capital Group, the newly formed company that bought the Review-Journal and several smaller papers for $140 million. And Schroeder, whose holdings include Connecticut’s New Britain Herald and Bristol Press, is the former publisher of BostonNOW, a free tabloid that competed briefly with Metro Boston.

The founder of BostonNOW was a well-known local entrepreneur, Russel Pergament, who began his career as an ad salesman extraordinaire for The Real Paper, which competed with The Boston Phoenix during the 1970s. Pergament later founded the Tab chain of high-quality community weeklies in Boston’s western suburbs.

During the ’90s Pergament sold out to Fidelity, which was then amassing a Greater Boston chain of weeklies known as Community Newspaper Company, or CNC. Fidelity eventually sold CNC to Boston Herald publisher Pat Purcell, who turned around several years later and offloaded them to GateHouse Media, based in Fairport, New York, a suburb of Rochester. Pergament’s creation still survives, sort of, in the form of GateHouse-owned papers like the Newton Tab. Perversely, the Tab papers are not longer tabs.

After folding BostonNOW, Pergament moved to New York, where he started a similar free tabloid called AMNewYork—which, like BostonNOW, competed with the local version of Metro.

Will Pergament, through his connection with Schroeder, have any involvement in News + Media? Here’s what the Review-Journal reported on Tuesday, before the Adelson connection was definitively confirmed:

Pergament, BostonNOW’s publisher and CEO, is CEO of NAN Holdings, a Massachusetts venture capital fund that helped finance the startup of Jewish News Service.

JNS has an exclusive agreement to distribute content from Israel Hayom, an Israeli newspaper owned by Adelson. Both JNS and Israel Hayom have been widely criticized for a perceived tilt in favor of far-right Israeli politicians.

Pergament has not responded to requests for comment.

Given that most observers believe Adelson wants to own the Review-Journal so that he can use it as a platform for his views on Israel—including strong support for the government of Prime Minister Benjamin Netanyahu—it’s not hard to imagine a role for Pergament somewhere. Indeed, he and Adelson are already business partners.

I’m going to email this to Pergament at the last known address I have for him and update it with his comments if he responds.

Correction: The original version of this post misstated the location of GateHouse Media’s headquarters.