Callum Borchers leaves Globe for Washington Post

In other Boston Globe-related news, staff reporter Callum Borchers is leaving the paper to take a job at The Washington Post. According to the official announcement, Borchers “will join The Fix to launch a new beat exploring the intersection of politics and the media.”

Cal earned a master’s degree in journalism at Northeastern a few years ago, and I was lucky enough that he took a class with me. He’s done terrific work at the Globe, and I wish him all the best.

Advertisements

Still more on The Berkshire Eagle and the racist column

The fallout from The Berkshire Eagle’s decision to publish a racist column by “conservative activist” Steven Nikitas continues. Today The Boston Globe weighs in with a story that is currently ranked second among the paper’s top trending articles. (My earlier posts, with links to Nikitas’ column and editor Kevin Moran’s response, are here and here.)

The story, by Callum Borchers (a former student of mine), includes a misguided interpretation of the First Amendment by a journalist and blogger named Dan Valenti:

Dan Valenti, an adjunct professor of journalism at Berkshire Community College, said the Eagle made “absolutely the right call” when it chose to print the Nikitas column. If anything should have been withheld, it was Moran’s defense, which Valenti contended was unnecessary.

“The Eagle had a duty to publish it to start this very debate that has followed,” said Valenti, who runs a news and commentary blog called Planet Valenti. “We have to decide in this case whether we believe in the First Amendment or we don’t.”

The first of these two paragraphs represents Valenti’s opinion, and though I strongly disagree with him, he’s welcome to it. But the second paragraph is just plain wrong. All of us enjoy the protections of the First Amendment — including The Berkshire Eagle, which had an absolute right under the First Amendment to publish Nikitas’ column, reject it or (my preferred option) use it as the basis for reporting on racism in the community.

Following Valenti’s logic, I shouldn’t be wasting my time on this blog post — I should be emailing Andrew Rosenthal, the editorial-page editor of The New York Times, demanding my First Amendment right to a regular column. Once a week would be fine; I like my day job and wouldn’t want to have to give it up.

Valenti expounds on his views of the First Amendment at some length in this recent post on the Confederate flag. As you might guess, he believes its display is protected by the First Amendment. And it is! Anyone can fly it on his or her private property. And everyone has a First Amendment right to urge the state government of South Carolina to remove it (or not) from public display. (For some reason Valenti is also very excited about the difference between various types of Confederate flags.)

By the way, Eagle editor Kevin Moran, whose column defending his decision to publish Nikitas’ column has been controversial in its own right, has been a busy guy lately. Anne Galloway of the nonprofit news site VT Digger reports that New England Newspapers Inc. — part of the incredible shrinking Digital First chain — laid off 10 editorial employees last Friday. Among the papers affected were the Eagle and Vermont’s Brattleboro Reformer, Bennington Banner and Manchester Journal. Moran is regional vice president of the papers.

No snark. Though I disagree with Moran’s decision to publish Nikitas’ column, his explanation shows that he did so with the best of intentions. And I’m sure he’s devastated by the cuts at these once-thriving newspapers.

Globe, Herald at center of multimedia sports battle

Aaron Hernandez
Aaron Hernandez

The week before Labor Day is usually a slow one, but the last few days have featured some hot Globe-on-Herald action (by proxy). If you haven’t been following it, here’s your guide to catching up.

On Tuesday, Rolling Stone published an article offering new information about former Patriots star Aaron Hernandez, who faces first-degree murder charges. I haven’t read the article, but you can. According to various summaries, including this one, Hernandez reportedly carried a gun at all times, used angel dust and did not get along with Patriots coach Bill Belichick.

So where’s the Globe-Herald angle? The article was written by Paul Solotaroff and Ron Borges — the latter being a former Boston Globe sportswriter who now toils at the Boston Herald.

Borges’ contribution prompted a tough blog post on Wednesday by Bruce Allen of Boston Sports Media Watch. His headline — “Plagiarist Ruins Perfectly Good Rolling Stone Feature” — sets the tone for what follows. Borges, as those of you without long memories might not know, left the Globe under a cloud in 2007 after he was found to have committed something akin to plagiarism in his Sunday football notes column.

I wrote about Borges’ departure at the time, and, as you will see, I thought he got a bad rap, given that the Sunday notes columns produced by him and other beat reporters included this disclaimer: “material from personal interviews, wire services, other beat writers, and league and team sources was used in this report.” Is it really plagiarism when you announce in advance that you’re lifting other people’s work?

Allen’s diatribe turned out to be just the opening act. On Thursday, the Globe’s Ben Volin went after the Rolling Stone article in a story that carried the deceptively mild headline “What Rolling stone got right, wrong on Aaron Hernandez.” Though Volin allows that Solotaroff and Borges did “a thorough job of recounting Hernandez’s sordid past,” he goes on to say that “the story also is filled with sensationalism, hearsay, convenient fact-bending, and even one blatant falsity.”

Whoa. I’m not sure I’ve ever seen anything quite like it in the Globe. And though I’m not in a position to judge the accuracy or fairness of the case that Volin lays out, it makes for a pretty entertaining read. I’d love to see Borges respond in the Herald.

(Both the Globe and the Herald today report Patriots president Jonathan Kraft’s refutation of the Rolling Stone article.)

As if this weren’t enough, the Globe on Thursday also ran a front-page story on the ratings collapse of sports radio station WEEI (AM 850) in the face of a challenge by upstart WBZ-FM (98.5 FM), better known as “The Sports Hub.” The article was written by business reporter Callum Borchers, a terrific young journalist who I had the privilege of getting to know when he was part of Northeastern’s graduate journalism program a couple of years ago.

The Herald angle is that Borchers devotes a good chunk of his story to WEEI’s “Dennis & Callahan” show, and Gerry Callahan is a Herald columnist. On its website, the station emphasizes the fact that Borchers is a former WEEI intern, something that was not disclosed in the article. You can hear Callahan and Borchers mixing it up on the air in this clip.

Should the Globe have noted that Borchers was once an unpaid summer intern at the station he was writing about? I don’t think disclosure ever hurts, but in this case I’m not sure what it would have added. There is no current conflict. I’ve written critically about many news organizations where I’ve applied for jobs, starting with the Globe and the Herald. (I even had a three-day tryout at the Herald in 1988.) I’m noting that here not by way of disclosure, but to point out how ridiculous it can get.

In any event, as with Borges, I hope Callahan will use his Herald column to respond. Because the three leading topics in Boston, as always, are sports, politics and revenge — with revenge being the most interesting of all.

More: “Dennis & Callahan” third wheel Kirk Minihane unloads on Borchers and the Globe.

Photo (cc) by Jeffrey Beall and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.