The New York Times undermines its own story mocking Trump’s Mexico deal

It looks like this front-page New York Times story that has drawn so much attention is almost a complete botch. Headlined “Mexico Agreed to Take Border Actions Months Before Trump Announced Tariff Deal,” the premise is that President Trump got nothing out of his tariff standoff and subsequent agreement with Mexico to increase border security. Michael D. Shear and Maggie Haberman write:

The deal to avert tariffs that President Trump announced with great fanfare on Friday night consists largely of actions that Mexico had already promised to take in prior discussions with the United States over the past several months, according to officials from both countries who are familiar with the negotiations.

The story goes into considerable detail in an attempt to show that there’s nothing new about the U.S.-Mexico agreement, and that Trump is boasting about it solely as  face-saving gesture.

But wait! Inside the paper, under the headline “Mexico Sets Domestic Priorities Aside to Meet Terms of U.S. Trade Deal,” Azam Ahmed reports that Mexico is going to considerable lengths to meet the terms of Trump’s demands in an effort to head off those tariffs. Ahmed writes:

Under an agreement hammered out in marathon negotiations with American officials over the last few days, Mexico agreed to send up to 6,000 National Guard troops to its southern border with Guatemala. It also agreed to allow more asylum applicants to wait in Mexico while their cases are pending in the United States.

Further down in the story, there’s this:

But as Mr. Trump’s hectoring of Mexico on migration has increased, so, too, has the willingness of the López Obrador administration to take measures to calm its northern neighbor.

After initially saying the Remain in Mexico program was a pilot, Mexican officials quickly expanded it to new cities. Now, as part of the deal on Friday, they have agreed to expand it across the entire border.

Hat tip to Daniel Radosh of “The Daily Show,” who tweeted this out on Saturday:

And yes, indeed, one of them has to be incorrect. Given the level of detail in the second story, I’d say it’s the front-page splash that needs correcting.

If nothing else, this ought to quiet those on the left who’ve been accusing Haberman of being in the tank for Trump.

Talk about this post on Facebook.