Tag Archives: Boston.com

Bezos’ bucks may re-ignite Post-Times competition

Jeff Bezos

Jeff Bezos

When Amazon.com founder Jeff Bezos bought The Washington Post last year for the paltry sum (especially for him) of $250 million, newspaper observers hoped that it presaged a new era for the struggling daily. For now, at least, it looks like those hopes are becoming a reality.

The Post is ramping up. Michael Calderone of The Huffington Post reported recently that the paper has hired 50 full-time staff journalists so far in 2014, and that it is making at least a partial return to its status as a national newspaper — a status it had retreated from during the final years of Graham family ownership. Executive editor Marty Baron told Calderone:

We’ve talked a lot about the need to grow. We’ve said that in order to grow, we have to look outside our own immediate region and the only opportunity for growth is digital. We are looking at growth opportunities around the country.

Richard Byrne Reilly recently wrote in VentureBeat that Bezos isn’t quite the hands-off owner that he appears to be, taking a deep interest in the paper’s digital initiatives. According to Reilly:

With chief information officer and technology vice president Shailesh Prakash at the helm, Bezos is pumping cash into the once staid company’s IT infrastructure. Lots of it. The new leadership has put 25 computer engineers into the newsroom, helping reporters craft multifaceted digital stories for mobile devices.

The Post’s expansion is a heartening development, and it’s one we’re seeing unfold in Boston as well. Red Sox principal owner John Henry, whose $75 million purchase of The Boston Globe was announced just days before Bezos said he was buying the Post, has, like Bezos, shown a willingness to try to grow his news organization out of the doldrums into which it had fallen.

The Globe is making some interesting moves into video; has redesigned its nearly two-decade-old free Boston.com site while moving all Globe content behind a flexible paywall at BostonGlobe.com; has developed new verticals for innovation and technology (BetaBoston) and arts and entertainment (RadioBDC and BDCWire); and will soon unveil a standalone site covering the Catholic Church.

As for the Post, it’s notable that its comeback coincides with a serious misstep at The New York Times — the botched firing of executive editor Jill Abramson. Combined with the loss this week of the Times’ chief digital strategist, Aron Pilhofer, to The Guardian, and the release of an internal report criticizing the Times’ own digital strategy, it may not be an exaggeration to suggest that energy and momentum have swung from the Times to the Post. (To be sure, the Times’ new executive editor, Dean Baquet, enjoys an excellent reputation.)

From the Pentagon Papers and Watergate in the early 1970s until about a decade ago, the Times and the Post were often mentioned in the same breath as our two leading newspapers. Good as the Post was during the final years of the Graham era, budget-cutting allowed the Times to open up a lead and remain in a category of its own.

It would be great for journalism and for all of us if Bezos, Baron and company are able to level the playing field once again.

Photo (cc) by Steve Jurvetson and used under a Creative Commons license. Some rights reserved.

Boston Globe, Boston.com moving farther apart

There’s a bit of non-baseball news at the end of Boston Globe baseball reporter Peter Abraham’s latest:

Finally, a programming note. All our written content will be exclusively in the Globe and on BostonGlobe.com from now on. That includes Nick Cafardo, Dan Shaughnessy, Chris Gasper, Julian Benbow and me. The Extra Bases blog on Boston.com will not have contributions from Globe baseball reporters.

The move is in accord with an announcement recently made by Globe editor Brian McGrory, so it’s not really a surprise — more of a confirmation. With the Globe’s online paywall a lot leakier than it used to be, there’s really no need for cross-platform sharing anymore.

Boston.com’s anonymous sports blogger to be unmasked

Screen Shot 2014-03-24 at 7.41.18 PMOn Sunday at 5:11 p.m., The Boston Globe’s free Boston.com site published a toughly worded blog post about Jerry Remy’s future with New England Sports Network.

Headlined “Case closed: Red Sox fans not obligated to pay for Jared Remy’s defense,” the writer argued that NESN had a public-relations problem on its hands following a Globe investigation into Jerry Remy’s son Jared, accused of murdering his girlfriend, Jennifer Martel. The writer also found it ironic that NESN would remove Jenny Dell from Red Sox coverage because of her relationship with third baseman Will Middlebrooks while Jerry Remy stays in the broadcast booth.

And, oh yes, there was this: the writer was anonymous, identified only as the Obnoxious Boston Fan.

I’d never seen an anonymous blog on Boston.com before. And though I agreed with some of the sentiments he expressed in his post about Remy, it struck me as journalistically and ethically inappropriate for the Globe to be giving a platform to any anonymous writers — let alone one who was casting aspersions on others.

In response to my inquiry, David Skok, the digital adviser to Globe editor Brian McGrory, told me by email that Mr. OBF will henceforth be writing under his name. Skok said:

We are in the midst of reviewing all of the content being posted on Boston.com and BostonGlobe.com as we continue to move forward with the relaunch and the separation of the two properties.

During this review process, we discovered that one of our community voice bloggers was posting anonymously on the site. We don’t believe that this adequately meets our journalistic principles and practices for all of our Boston Globe Media Partners properties. As a result, the blogger known as the, ‘Obnoxious Boston Sports Fan’ will be identifying himself in all future posts.

We are also excited to announce that we are bringing several of our best ‘community voices’ on as freelance writers who will go through the standard copy editing process required for all of our freelancers. We believe that these voices are valued contributors to Boston.com and we look forward to giving their work the exposure and amplification that it deserves.

As a result of these changes, we have notified all of our contributors that the community voices program will be ending at the end of the month. We want to thank all of our bloggers for their contributions through the years and we hope that they will continue to be a part of our digital community.

And yes, according to Skok, Mr. OBF made the cut.

Here, by the way, is Boston.com’s Community Voices page. Other than Mr. OBF, Skok did not say who will be staying and who will be leaving.

On Twitter earlier today, Mr. OBF claimed he has won “multiple APSE awards” (and perhaps he has) as well as “a staff Pulitzer.” I have asked Mr. OBF for a response to the news that he will now have to identify himself, and I’ll post it if I hear from him. Regardless, it sounds like we’ll know who he is soon enough.

Update: And here is Mr. OBF’s response (drum roll, please): “Looking forward to it.”

Update II: Originally I wrote that Skok had told me Mr. OBF’s anonymous status had simply fallen through the cracks. I’ve removed it because it was my characterization of what he said, and it seems too close to a direct quote.

Update III: In case you’re clicking to this post directly, I want to let you know about this.

Thinking through the Globe’s multi-site strategy

BG frontThis post has also been published at WGBH News.

After I posted an item yesterday speculating that The Boston Globe’s lower paywall might eventually lead to the end of the paper’s two-site strategy, Jack Gately tweeted at me that the Globe actually seems to be going in the opposite direction. With the addition of its BetaBoston site, unveiled on Monday, the paper now has three.

And that’s just the beginning. Soon the Globe will launch a separate site for all things Catholic, in part so that it can showcase its prized new religion reporter, John Allen. Incumbent religion reporter Lisa Wangsness will continue. And yesterday editor Brian McGrory announced that Boston.com community engagement editor and former metro editor Teresa Hanafin will edit the new venture.

So is this a splintering of the Globe’s identity? I don’t think so. And today’s front page may serve as a good indication of how the different sites will work together. The lead story, on private repo companies that are using license-plate scanners, is from BetaBoston, and was written by Shawn Musgrave. He, in turn, is the editor of MuckRock, an independent public-records project that is affiliated with the Globe. (Here’s a 2012 interview I did with MuckRock founder Michael Morisy for the Nieman Journalism Lab. Morisy is also the editor of BetaBoston.)

What the Globe seems to be embracing is a hub-and-spoke model. The Globe, in print and online, is the hub. Spokes reach out to specialty projects such as BetaBoston, the entertainment site BDCWire (part of the Globe’s Radio BDC project), the religion site and whatever else may be in the works. It’s similar to how The New York Times handles Dealbook, or how The Washington Post interacts with Wonkblog, both before and after the departure of Ezra Klein. The idea is to foster semi-free-standing projects that generate a lot of content, some of which migrates along the spokes and into the hub.

That’s quite different from the business strategy of offering the paid BostonGlobe.com site and the free Boston.com. Those are intended as two entirely different ventures, and McGrory’s memo yesterday made it clear that they are going to be separated even more going forward.

Beginning of the end for the Globe’s two-site strategy?

320px-Twenty_dollar_billsBoston Globe editor Brian McGrory made a series of announcements earlier today about changes and appointments inside the Globe newsroom. His memo is online at Poynter. The most important news is that the Globe’s digital paywall is being lowered to allow access to 10 free articles a month before non-subscribers are asked to pay.

The spin on McGrory’s announcement is that this represents some sort of 180-degree turn. It doesn’t. It is a significant adjustment, but the Globe has been tweaking the paywall ever since its debut in the fall of 2011. About a year ago, for instance, I wrote a story for the Nieman Journalism Lab that the Globe was tightening up on social sharing in the hopes of persuading more people to pay. Now it’s moving in the other direction. But mid-course corrections have been part of the strategy from the beginning.

Not to get ahead of the story, but I wonder if the Globe’s move toward a much looser paywall might lead to the eventual abandonment of its two-site strategy — the paid BostonGlobe.com site and the free Boston.com. Yes, McGrory also announced some new appointments for Boston.com. But what’s now Boston.com content could be folded into BostonGlobe.com as free, online-only content that supplements the paid material. Newspapers like The New York Times and The Washington Post have large amounts of online-only content but only one site.

A number of people I’ve talked with find the two-site strategy confusing. I have a more basic complaint: as a paying subscriber, I don’t think I should have to go to Boston.com for anything, whether it be Red Sox items or lottery numbers. It should all be on the site that I’m paying for.

McGrory’s announcement signals not a revolution but an evolution. It will be interesting to see what comes next.

Update: Gin Dumcius points out that McGrory’s memo says the two sites will remain separate and may even compete with each other. I want to emphasize that I don’t think the end of the two-site strategy is coming any time soon. I just think the machinery has been set in motion so that it might eventually make sense.

Six takeaways from BoMag’s big John Henry profile

John Henry

John Henry

This article was posted earlier at WGBH News.

The local media community has been buzzing since Tuesday, when Jason Schwartz’s 5,000-word Boston magazine article on the state of The Boston Globe under John Henry went live. The piece is chock-full of goodies, and you should read the whole thing. As you do, here are six takeaways for you to ponder.

1. It could have been a lot worse. Although we knew that Douglas Manchester, the right-wing hotel magnate who bought the San Diego Union-Tribune and unforgivably renamed it U-T San Diego, was interested in buying the Globe (he even threatened legal action after it was sold to Henry instead of him), it is nevertheless chilling to read Schwartz’s account of Manchester’s coming in and kicking the tires after the New York Times Co. put the Globe up for sale.

As I wrote in my book about online community journalism, “The Wired City,” Manchester has been described as “a minor-league Donald Trump” who uses his newspaper to promote his business interests as well as conservative causes such as his opposition to same-sex marriage.

In the Boston magazine article, Globe editor Brian McGrory tells Schwartz that “some potential bidders” — and by “some,” it’s clear that he’s including Manchester — would have “cut the living bejesus out of the place.” And Schwartz includes this delicious anecdote: “During the U-T San Diego presentation, people who were in the room attest, Manchester at one point instructed McGrory to call him ‘Papa Doug.’ McGrory did not call him Papa Doug.”

2. It’s official: The Globe is moving. Even before Henry won the Globe sweepstakes, it was clear that the next owner was likely to sell the paper’s 1950s-era Dorchester headquarters for redevelopment — a move that would presumably recoup virtually all of the $70 million Henry paid to purchase the Globe, the Telegram & Gazette of Worcester and related properties.

Henry has now made it official, telling Schwartz his goal is to move the paper to a smaller space with better access “in the heart of the city.”

Of course, the Globe still needs a printing press, not only for its own use but for other publications it prints under contract — including its tabloid rival, the Boston Herald. One likely possibility: the Telegram & Gazette’s printing facility in Millbury, which Henry said he was keeping when he announced recently that he was putting the T&G up for sale.

3. The two-website strategy needs an overhaul. Since the fall of 2011, the Globe has offered two websites: BostonGlobe.com, a paid-subscription site offering Globe content and a few extras; and Boston.com, a free site that’s been around since the mid-1990s.

The problem, Schwartz tells us, is that Boston.com, stripped of most Globe content, has been struggling, while BostonGlobe.com hasn’t produced as much revenue as Globe executives would like. The next step: a looser paywall for BostonGlobe.com to encourage more social sharing and a mobile-first Boston.com that’s still in development. (Joshua Benton has more at the Nieman Journalism Lab.)

4. Henry wants to reinvent the newspaper business. This week’s New Yorker includes a rather dispiriting account by George Packer of how Jeff Bezos and Amazon.com took over the book business. Anyone looking for signs that Bezos has a clear idea of what to do with The Washington Post, which he agreed to buy just days after Henry’s purchase of the Globe was announced, will come away disappointed — although he is, to his credit, spending money on the Post.

By contrast, Henry comes across as energized, bristling with ideas — peppering Brian McGrory with emails at all hours of the night — and getting ready to unveil new products, such as standalone websites that cover religion, innovation and other topics.

“I wanted to be a part of finding the solution for the Globe and newspapers in general,” Henry tells Schwartz. “I feel my mortality. I don’t want to waste any of the time I have left, and I felt this was a cause worth fighting for.”

5. Mike Barnicle is lurking off stage. If you were worried when you spotted Barnicle with Henry during the World Series, well, you were right to be. Barnicle, who left the Globe in 1998 after a career full of ethical missteps finally caught up with him, really does have Henry’s ear — and even supplied him with the email address of John Allen, the National Catholic Reporter journalist whom Henry successfully talked into coming to the Globe.

The old reprobate hasn’t changed, either, supplying Schwartz with a great quote that artfully combines religion with an F-bomb.

6. The executive team is now in place. By accepting publisher Christopher Mayer’s resignation, naming himself publisher and bringing in former Hill Holliday president Mike Sheehan as his chief executive officer, Henry has completed a series of moves that have remade the top layer of Globe leadership. McGrory is staying. Andrew Perlmutter, who made his bones at Atlantic Media and The Daily Beast, has replaced Jeff Moriarty, who left for a job in Britain, as the Globe’s chief digital strategist.

That’s not to rule out further change, especially if Henry’s goals aren’t met. But the sense you get is that Henry — to use a Red Sox analogy — now has his Larry Lucchino/Ben Cherington/John Farrell triumvirate in place. No doubt they all realize that winning a world championship is a lot easier than finding a profitable way forward for the beleaguered newspaper business.

BBJ scores big on two local media stories

The Boston Business Journal has come up aces during the past week with two meaty stories on local media news.

• A shaky future at the Globe. The first, published last Friday, found that confidential financial documents put together by the New York Times Co. suggest The Boston Globe was in slightly worse shape than outside observers might have imagined when the paper and several affiliated properties were sold to Red Sox principal owner John Henry for $70 million in early August. The BBJ’s Craig Douglas writes (sub. req.):

In essence, Henry is buying into a borderline breakeven enterprise already teed up for $35 million in cost cuts over a two-year period before he even walks through the door.

How bad is it? According to the documents cited by Douglas, advertising revenue at the New England Media Group (NEMG) — mainly the Globe, the Telegram & Gazette of Worcester and Boston.com — is expected to be 31 percent below the 2009 level next year. And paid print circulation revenue continues to slip despite price increases at the Globe and the T&G.

You may have heard people say at the time of the sale that Boston.com was worth more than the Globe itself. Well, I don’t think you’ve heard me say it. Print advertising remains far more valuable than online, and that holds true at NEMG as well. Douglas writes:

The Globe is by far the biggest revenue generator of the group, accounting for 69 percent, or about $255 million, of its forecasted revenue this year. The Telegram & Gazette in Worcester is next in line at $42.5 million in forecasted revenue this year, while Boston.com is on track to book about $40 million.

Print products account for about 88 percent of NEMG’s total annual revenue. That heavy reliance on print-related advertising and circulation revenue has proven particularly problematic of late, as both categories have lost ground since 2009 and are forecasted to see continued deterioration for the foreseeable future.

Douglas’ story is protected behind a paywall, but if you can find a print edition, you should. Suffice it to say that John Henry has his work cut out for him. The picture Douglas paints is not catastrophic. But it does show that the Globe is not quite as far along the road toward figuring out the digital future as some of us might have hoped.

• Tough times ahead for local papers. The other big media splash, which I linked to last night, is Jon Chesto’s analysis of the sale of Rupert Murdoch’s Dow Jones Local Newspaper Group (formerly Ottaway Newspapers) to an investment firm affiliated with GateHouse Media. The papers sold include three prominent Greater Boston dailies: The Standard-Times of New Bedford, the Cape Cod Times and the Portsmouth Herald, on the New Hampshire seacoast.

Chesto’s article is part of the BBJ’s free offerings, so by all means read the whole thing. It’s a real eye-opener, as he explains as best anyone can at this early stage what the sale and simultaneous bankruptcy of GateHouse will mean for local papers and the communities they serve. Unfortunately, indications are the news will be very bad indeed.

Fairport, N.Y.-based GateHouse, which publishes about 100 local papers in Eastern Massachusetts (including The Patriot Ledger of Quincy, The Enterprise of Brockton and The MetroWest Daily News of Framingham), will somehow be combined with the entity that holds the former Ottaway papers into a new company with the uninspired name of New Media (that may change). (Update: Chesto is a former business editor of The Patriot Ledger, which no doubt helped him write his piece with a real air of authority. And thanks to Roy Harris for reminding me of that.)

The deal with Murdoch — at $82 million, quite a bit more than I had anticipated — was done through Newcastle Investment Corp., a real estate investment trust that is part of Fortress Investment Group, which in turn is GateHouse’s principal backer.

The powers-that-be are already talking about slashing the Ottaway papers, which are among the best local dailies in the region. Chesto writes:

The papers are described as “under-managed by News Corp.” with “expense reductions of only 6% since 2010.” Translation: We can take more out of the expenses than News Corp. did. GateHouse has been an aggressive cost cutter in recent years, most notably with efforts to consolidate most of its page design and layout functions. That work was centralized in two locations, including an office in Framingham. But it will soon be downsized further, into one location in Austin, Texas.

Yes, Murdoch, the “genocidal tyrant,” is likely to prove a better steward of local journalism than the people he’s selling to.

Post-bankruptcy, with $1.2 billion in debt off their backs, the executives now running GateHouse are going to be empowered. According to a presentation put together for investors, Chesto writes, New Media may spend $1 billion to buy up local media companies over the next three years.

Chesto doesn’t say so, but if I were working for the Eagle-Tribune papers north of Boston (The Eagle-Tribune of North Andover, The Daily News of Newburyport, The Salem News and the Gloucester Daily Times), I’d be polishing that résumé right now. On the other hand, those papers have already been cut so much under the Alabama-based CNHI chain that it’s not like a new owner could do a whole lot worse.

At a time when there are reasons to be hopeful about the newspaper business thanks to the interest of people like John Henry, Jeff Bezos and Warren Buffett, the GateHouse deal shows that there are still plenty of reasons to be worried about the future.

Where are they now? (Boston Phoenix edition)

Jim Romenesko has posted an update on what happened to Boston Phoenix staff members who lost their jobs when the alt-weekly — a glossy magazine known simply as The Phoenix in its final incarnation — went out of business last March.

phoenixhedIt’s heartening to see how many of my former colleagues landed on their feet, although it would be good to see more of them find full-time media jobs. Among those who did: Carly Carioli, the editor of The Phoenix, and who’s now the executive editor (the number two position) at Boston magazine following a cup of coffee at Boston.com.

Also working full-time at BoMag is S.I. Rosenbaum; political reporter David Bernstein is a contributor there and to WGBH as well. Former editor Peter Kadzis is working part-time at WGBH, and was instrumental in bringing the Boston leg of the Muzzle Awards to WGBHNews.org earlier this summer.

Anyway, not to repeat Romenesko’s entire item. It’s well worth a look. Romenesko is also updating it as new information about ex-Phoenicians becomes available.

Some pressing questions for John Henry

Boston Globe InstagramThis commentary was published earlier at The Huffington Post and at WGBH News .

The speculation had been building since Wednesday, when The Boston Globe reported that Red Sox principal owner John Henry had restructured his bid to buy the paper.

It reached a peak on Friday afternoon, when legendary baseball reporter Peter Gammons — himself a Globe alumnus — posted a one-line item on his new website, Gammons Daily: “A source says the New York Times Corporation has chosen John Henry as the new owner of the Boston Globe.”

Confirmation came early today, as the Globe and The New York Times each reported that Henry had purchased the Globe and its associated properties — most prominently Boston.com and the Telegram & Gazette of Worcester — for $70 million. The Globe’s story led page one, whereas the Times’ version apparently didn’t even make it into today’s print edition.

The sale price represents a huge comedown from 1993, when the Times Co. purchased the Globe for $1.1 billion, half the company’s stock-market valuation at that time. As if by way of justification, the Times’ report on the Henry deal runs through several other pennies-on-the-dollar sales of major metropolitan newspapers in recent years, including those of Philadelphia’s daily papers, the Inquirer and the Daily News, as well as The Tampa Tribune.

Henry’s winning bid also thwarts an attempted comeback by members of the Taylor family, who owned the Globe almost from its founding in 1872 until the 1993 sale.

Among the would-be buyers was a group that included Stephen Taylor, a former executive vice president of the Globe, and Benjamin Taylor, a former publisher. A lot of people in Boston were rooting for the Taylors. But the money they got for selling the paper 20 years ago was split among dozens of family members, and their bid to repurchase the Globe was widely viewed as undercapitalized. You have to assume that if they had the money, the Times Co. would have sold it to them already — or in 2009, when the Globe was first put up for sale.

The ascension of a wealthy local owner may represent the best possible outcome for the Globe. Nevertheless there are questions Henry will have to answer soon — starting with the fate of publisher Christopher Mayer and editor Brian McGrory, well-liked Globe veterans who generally get high marks for the way they’re running the paper. Will they stay? Or will Henry bring in his own people?

Here are a few other questions for Henry.

1. Will he seek to improve the Globe’s bottom line by investing — or by cutting? Unlike newspaper owners who’ve financed their acquisition by taking on debt that they then have to pay off by slashing the newsroom, Henry has the luxury of being able to do anything he wants.

Although paid print circulation and advertising revenue have been dropping, the Globe is believed to be marginally profitable — a considerable improvement over 2009, when the Times Co. actually threatened to close the paper over mounting losses. The Globe today also has about 360 full-time editorial employees. That’s quite a drop from the 550 or so the Globe employed a dozen years ago, as my WGBH colleague Adam Reilly recently reported in Boston magazine, but it’s still enough to make the paper by far the largest news organization in Eastern Massachusetts. The Globe may no longer be the 800-pound gorilla, but a 600-pound gorilla can still accomplish a lot.

My guess (and hope) is that Henry will pursue a growth strategy, and that he has a healthy enough ego to believe he can succeed where others have failed. Perhaps he’ll emulate Aaron Kushner, the young greeting-card executive (and onetime Globe bidder) who’s attracted attention with his attempts to turn around the Orange County Register by hiring journalists and expanding coverage.

One aspect of Kushner’s stewardship I hope Henry doesn’t emulate is Kushner’s emphasis on print. The Globe has taken an innovative approach to the Internet with its two-website strategy (Boston.com, which is free, exists alongside the paid BostonGlobe.com site), a streaming music station, RadioBDC, and online coverage of Boston’s suburbs, neighborhoods and colleges through its Your Town and Your Campus sites. (Disclosure: Our students at Northeastern University contribute to Your Town and Your Campus as well as to other parts of the Globe.)

Henry could be a hero to the newspaper business if he can figure out new digital strategies. A print-first orientation would be a major step backwards.

2. What happens to the Globe’s Boston headquarters? The Globe occupies prime Dorchester real estate near the University of Massachusetts and the JFK Library, leading to considerable speculation that the next owner might want to sell the property and move the paper. Indeed, the Globe’s land and physical assets might be worth the $70 million purchase price all by themselves.

The challenge is that the Globe’s massive printing presses would have to be moved. And the paper has been able to build a nice business for itself by printing a number of other papers, including the city’s second daily, the Boston Herald, as well as some suburban papers.

Still, it would make all kinds of sense to move the presses to a low-cost exurban location and transfer the newsroom and business operations to a smaller space closer to the downtown.

3. How will the Globe cover the Red Sox? The jokes have already started (yes, I’ve done my best to help) about Globe sports columnist Dan Shaughnessy, a notoriously negative presence who wrote former Red Sox manager Terry Francona’s trash-and-burn memoir Francona: The Red Sox Years, which is highly critical of the Red Sox’ ownership.

In fact, the Globe and the Red Sox have been down this road before. Until a few years ago, the Times Co. was a part-owner of New England Sports Network (NESN), which broadcasts Red Sox and Bruins games and whose majority owner is the Red Sox. Henry’s sole ownership of the Globe, though, would represent full immersion in a way that the NESN deal did not.

The real issue is not how the Globe covers the Red Sox as a baseball team but rather how it manages the tricky task of reporting on a major business and civic organization that’s run by the paper’s new owner.

Earlier this year the Globe published a tough report on a sweetheart licensing deal the Red Sox have with the city to use the streets around Fenway Park before games — making “tens of millions of dollars” while “paying a tiny fraction in licensing fees.” (Further disclosure: Some of the Globe’s reporting was done in partnership with Northeastern’s Initiative for Investigative Reporting.)

I’d expect to see tough scrutiny of how the Globe covers the Red Sox in the months and years ahead. No doubt the Herald and other rival news organizations will pay close attention to the relationship. The problem isn’t so much that the Globe is likely to go into the tank for the Red Sox (it isn’t), but that it’s really in a no-win situation.

The answers to those and other questions will emerge in the weeks and months ahead. What matters today is that our largest and most important news organization has been purchased by a local businessman with deep pockets and a track record as a good corporate citizen. That’s good news not just for the Globe, but for all of us.

Photo (cc) by Dan Kennedy.