Could Patrick Soon-Shiong save Tribune’s newspapers from Alden’s clutches?

Patrick Soon-Shiong. Photo (cc) 2014 by NHS Confederation.

Please consider becoming a paid member of Media Nation for just $5 a month. Click here for details.

Could the billionaire surgeon Patrick Soon-Shiong save Tribune Publishing’s newspapers?

A report in today’s Wall Street Journal on Alden Global Capital’s bid to grab majority control of the company notes that Soon-Shiong is Tribune’s second-largest shareholder. Soon-Shiong bought the Los Angeles Times, The San Diego Union-Tribune and a bag of balls from Tribune in 2018 for about $500 million. Alden proposes to pay $521 million to up its share of Tribune from 32% to more than 50%.

Despite a somewhat rocky tenure, Soon-Shiong has invested in the L.A. Times similar to the way John and Linda Henry have with The Boston Globe and Jeff Bezos with The Washington Post. Saving Tribune papers such as The Baltimore Sun, the Daily News of New York and, closer to home, the Hartford Courant would be a tremendous act of civic leadership. And maybe an owner who’s actually interested in journalism could figure out a way to turn a small profit without stripping their newsrooms.

Soon-Shiong has plenty of money, but there are two big questions: Does he have the ambition to be a newspaper mogul on the order of William Randolph Hearst? (Even the modern-day mogul Rupert Mudoch owns just a handful of U.S. papers, including the Journal.) And can anyone restore Tribune’s papers to their former glory?

Alden Global Capital wants to take another big bite out of Tribune Publishing

The iconic Chicago Tribune Tower, sold for mixed-use development in 2016.

Please consider becoming a paid subscriber to Media Nation for just $5 a month. Click here for details.

It looks like 2020 is going to end on a suitably terrible note for the future of local and regional news.

The New York-based hedge fund Alden Global Capital, notorious for depriving its newspaper chain of staff, resources and even office space, is planning to make a play for majority control of Tribune Publishing Co., which owns such storied titles as the Chicago Tribune, The Baltimore Sun and New York’s Daily News. The Wall Street Journal broke the news on Wednesday.

Alden has owned 32% of Tribune for a while and, as Julie Reynolds reports for the union publication NewsMatters, has essentially been calling the shots. She writes:

The hedge fund has left its classic stamp of profiteering across the news chain’s operations — letting Tribune’s digital efforts flounder where other chains have thrived, shutting down newsrooms and offices after defaulting on rent, slashing reporter and other staff pay during the pandemic crisis, and now being sued by shareholders — all while Alden’s officers on the board are handsomely rewarded for this “performance.”

As Reynolds notes, Tribune has been closing newsrooms — including just this week at the Hartford Courant, the oldest continuously published daily paper in the country, according to Western Mass. Politics & Insight. The move comes not long after the Courant outsourced its printing to The Republican of Springfield.

Alden’s own MediaNews Group papers have been shutting newsrooms as well. In Massachusetts, the Enterprise & Sentinel of Fitchburg was rendered homeless several years ago. During the summer, Northeastern journalism student (and “Beat the Press” intern) Deanna Schwartz and I learned that the Braintree office of MNG’s Boston Herald had apparently closed, with operations moved to The Sun of Lowell, another MNG property.

Of course, it’s at least theoretically possible that new newsrooms will be found for some of these papers after the pandemic has ended. A number of papers — including The Boston Globe — have kept their offices even though nearly all of their employees are working from home. That’s an expensive proposition. Still, it would hardly be a surprise if Alden decides that what few journalists it still employs can work from home indefinitely.

That would be a mistake. News organizations, like most businesses, thrive on collaboration and ideas that bubble up from teamwork. Then again, there is no sign that Alden executives care.

Tribune’s daily newspapers are, for the most part, larger and have more vitality than MNG’s collection of dailies and weeklies. The metros that MNG publishes, such as The Denver Post, The Mercury News of San Jose and the Orange County Register, have already been trashed beyond recognition. Earlier this fall, Larry Ryckman, co-founder of the start-up Colorado Sun, said at a conference that at one time the Post and its now-defunct daily competitor, the Rocky Mountain News, employed about 600 journalists. Today, he said, the Post has about 60.

If Alden succeeds in grabbing majority control of Tribune, it will represent the latest step down in a long fall that began with its acquisition by the foul-mouthed Chicago real-estate mogul Sam Zell in 2008. The Zell years were the subject of a monumental takedown by the late New York Times media columnist David Carr in 2010, with Carr describing a culture that “came to resemble a frat house, complete with poker parties, juke boxes and pervasive sex talk.” Oh, and they were pillaging the company, too.

Later, under new owners, the company was renamed tronc Inc. — and yes, that’s a lowercase “t” that you see.

In 2018, the billionaire surgeon Patrick Soon-Shiong managed to wrest the Los Angeles Times and The San Diego Union-Tribune from tronc’s clutches. And though the Soon-Shiong era has not been without bumps in the road (including an ugly internal dispute over racial justice), his wealth has given his papers a future.

As for the papers now controlled or soon to be controlled by Alden Global Capital, the future is likely to be nasty and brutish, to take John Locke Thomas Hobbes out of context. Whether it will also be short remains to be seen.

What the new owner of the Los Angeles Times can learn from Jeff Bezos

Washington Post executive editor Marty Baron (left) and Jeff Bezos in 2016. Photo from a Post video.

Last week a years-long ownership crisis at the Los Angeles Times may have come to an end. Patrick Soon-Shiong, a billionaire surgeon and entrepreneur, purchased the Times from tronc for a reported $500 million.

Drawing on the lessons I write about in my new book, “The Return of the Moguls,” I e-talked with Dave Beard about what lessons Soon-Shiong could learn from Jeff Bezos’ vision for The Washington Post, and why other billionaire owners both good (John Henry of The Boston Globe) and bad (Sam Zell, who ran the former Tribune newspapers into the ground) have had a rougher go of it.

Our conversation is now up at Poynter.org, and I hope you’ll take a look.

Talk about this post on Facebook.