David Brooks addresses the Weave controversy

Move ahead to 8:48

New York Times columnist David Brooks addressed the Weave matter Friday evening durng his regular appearance on the “PBS NewsHour” — which places Judy Woodruff and company several steps ahead of the Times when it comes to transparency.

Brooks was nervous through the segment, which began with his usual back-and-forth with Washington Post columnist Jonathan Capehart. At the end, in the clip that I’ve bookmarked above (start at 8:48 if it doesn’t happen automatically), Woodruff gave Brooks a chance to explain himself. I thought he seemed sincerely interested in trying to set things right, but that he wasn’t entirely forthcoming.

He began by saying, “First, we did totally disclose it,” referring to his salary at the Aspen Institute, where he runs Weave, a civic-engagement initiative. Later, he seemed to say that what he meant was he’d disclosed it to his superiors at the Times. Certainly his readers and viewers didn’t know it.

He also said he had “not meaningfully written” about any of Weave’s funders, including Facebook, even though BuzzFeed News — which broke the story — has presented evidence to the contrary. Nor did he mention a post he wrote for Facebook’s blog in which he sang the praises of Facebook Groups, also revealed by BuzzFeed.

“It has not affected my journalism,” he insisted. Nevertheless, he conceded that his critics have a point and said he’ll be making changes over the next week.

How will this end? I suspect the Times will announce a policy pertaining to all of their in-house opinion journalists, and that will be the end of it — especially if Brooks can prove that management knew about his Weave salary.

Earlier:

Update: BuzzFeed News reporter Craig Silverman rebuts Brooks point by point in this Twitter thread:

Update II: Brooks has resigned from his position at the Aspen Institute as more conflicts of interest surface. BuzzFeed News reports.

Poynter weighs in on the Globe’s lifted editorial

Craig Silverman of Poynter Online weighs in with a smart take on the Boston Globe’s decision not to release the name of the staff member who wrote an unsigned editorial that was lifted almost word for word from WBUR.org.

The original piece, which criticized Vice President Joe Biden’s “put y’all back in chains” comment, was written by Republican political consultant and WBUR contributor Todd Domke. The Globe editorial was the subject of a recent “editor’s note” (which you’ll find at the bottom) in which the paper expressed its “regrets.”

As I wrote on Aug. 24, the editor’s note raised as many questions as it answered, since it did not reveal the identity of the person who wrote it or whether he or she had been disciplined.

Last week, as you may have heard, Boston Herald columnist and WRKO Radio (AM 680) talk-show host Howie Carr sent a dispatch to subscribers to his email list claiming he had learned the culprit was Globe columnist Joan Vennochi, and that she had been suspended for two weeks. The email ended up being posted to the Free Republic, a right-wing website.

Oddly, though, that information has not appeared in the Herald, which instead ran a story on the Globe’s decision not to name names. The Herald also criticized Emerson College journalism professor Mark Leccese for not addressing the issue in the unpaid blog that he writes for the Globe’s Boston.com site.

Also writing about this have been Jim Romenesko and iMediaEthics.

Silverman’s piece is the fullest treatment so far. He quotes editorial-page editor Peter Canellos as saying:

Our policy is not to discuss internal disciplinary actions. But our editor’s note should speak for itself. There were similarities in structure and phrasing that shouldn’t have been used without attribution. We take these matters very seriously.

Silverman also expresses frustration at the Globe’s response, writing that “the paper won’t name the writer, won’t detail any related discipline, won’t say if they’re reviewing previous work, and won’t call it plagiarism.”

It strikes me that this would have been a one-day story if the Globe had simply announced who did it, whether that person had been disciplined and, if so, what the punishment was. The borrowing from Domke’s piece looks to me more like extreme sloppiness than classic plagiarism.

And yes, I understand that such matters are confidential at most companies. But if this had been a signed column rather than an anonymous editorial, naming the person would have been unavoidable. I don’t see why it should be handled differently simply because the piece did not carry a byline.