Tag Archives: WGBH

WGBH’s ‘Beat the Press’ wins national award

beat-the-press-210x210“Beat the Press,” a weekly media program on WGBH-TV (Channel 2) that I’ve been part of for about 15 years, has won the national Bart Richards Award for Media Criticism from Pennsylvania State University. Here is the announcement from Penn State.

Television is a team sport, and I’m proud to be part of the amazing group of people that is responsible for “Beat the Press” every Friday, starting with host Emily Rooney. At the risk of leaving out names, I want to mention one who’s not in the announcement: Jeff Keating, who produces the show and keeps us all on the straight and narrow.

Congratulations to Jeff and everyone for making us look good.

Peter Kadzis named senior editor of WGBH News

Great news from my other employer, WGBH: My friend Peter Kadzis has been named senior editor of WGBH News. Kadzis will be in charge of building up the site’s news and commentary. I can’t think of anyone more qualified.

Peter is the former editor of The Boston Phoenix and the former executive editor of the Phoenix Media/Communications Group. It was he who took a chance by naming me the Phoenix’s media columnist in 1994, a beat I’ve been working in one capacity or another ever since. He’s been working part-time at WGBH since the Phoenix went out of business last March.

The following is an announcement to the WGBH staff from Linda Polach, executive managing editor of WGBH News.

Peter Kadzis

Peter Kadzis

I am very pleased to announce that Peter Kadzis will be our new senior editor of WGBHNews.org. He will be working closely with [web producers] Abbie [Ruzicka] and Brendan [Lynch] to oversee all facets of our website and ensure it becomes an integral part of our overall news mission.

For months, digital content editor Mac Slocum and I searched for the right candidate for this position: a strong news person with a good understanding of the web. Eventually, we realized someone in our own newsroom had those qualities and much more.

Peter has already proved to be a valuable asset to our newsroom. We’ve all come to benefit from his experience, institutional history, rolodex and engaging personality. It made sense to expand the web position to match Peter’s extensive news management background and we believe the role of growing the website is one for which Peter is well suited.

We all know Peter as the former executive editor of the Boston Phoenix. But he was also in charge of the operations, budget and personnel for all publications of the Phoenix Media Group, including the weekly papers in Providence and Portland. He was responsible for the papers’ respective websites and he was the liaison for the group’s three radio stations. During his extensive news career, he was editor of both the Boston Business Journal and Providence Business News and he has written for Forbes, the New York Daily News, the Providence Journal and the Boston Globe. I could go on and on.

In this new role, Peter will be one of the leaders of our newsroom. He will work closely with [managing director] Phil [Redo], [managing director of news] Ted [Canova] and I on setting our news agenda and making sure we properly execute the WGBH news vision.

To say Peter is excited by the challenges ahead is an understatement and we’ve already starting talking about ways to take our website to the next level.

In addition to being smart, funny and extremely knowledgeable about our community, Peter is just an all around nice guy. Please congratulate him and do what you can to make his transition smooth.

Swartz case leads Media Nation’s top 10 of 2013

Aaron Swartz speaking in 2012

Aaron Swartz speaking in 2012

Last January, not long after the young Internet genius Aaron Swartz committed suicide, civil-liberties lawyer Harvey Silverglate wrote powerfully about the abusive prosecutorial tactics that may have led to his death.

Swartz faced a lengthy federal prison sentence for downloading academic articles at MIT without authorization. Even though the publisher, JSTOR, declined to press charges, U.S. Attorney Carmen Ortiz brought a case agains Swartz under the Computer Fraud and Abuse Act. As Silverglate put it, the law is “a notoriously broad statute enacted by Congress seemingly to criminalize any use of a computer to do something that could be deemed bad.”

Silverglate’s article was republished in Media Nation with the permission of Massachusetts Lawyers Weekly, where it originally appeared. And it was far and away the most viewed article in Media Nation in 2013.

Today we present Media Nation’s top 10 posts for 2013, based on statistics compiled by WordPress.com. They represent a range of topics — from the vicissitudes of talk radio to a media conflict of interest, from Rolling Stone’s controversial cover image of accused Boston Marathon bomber Dzhokhar Tsarnaev to the sad, sudden death of The Boston Phoenix.

The top 10 is by no means representative of the year in media. Certainly the biggest story about journalism in 2013 involved the National Security Agency secrets revealed by Edward Snowden to The Guardian and The Washington Post — a story that did not make the cut at Media Nation.

Here, then, is our unrepresentative sample for the past 12 months.

1. Harvey Silverglate on the Aaron Swartz case (Jan. 24). Few people were more qualified to weigh in on U.S. Attorney Ortiz’s abusive tactics than Silverglate, my friend and occasional collaborator, who several years ago wrote “Three Felonies a Day,” a book on how the federal justice system has spun out of control. But Silverglate’s take wasn’t the only article about Swartz to generate interest in Media Nation. The aftermath of Swartz’s suicide also came in at No. 11 (“The Globe turns up the heat on Carmen Ortiz,” Jan. 11) and No. 13 (“Aaron Swartz, Carmen Ortiz and the meaning of justice,” Jan. 14). In a bit of poetic justice, a project Swartz was working on at the time of his death — software that allows whistleblowers to submit documents without being identified — was unveiled by The New Yorker just several months after his suicide.

2. The New Republic’s new owner crosses a line (Jan. 28). A little more than a year ago, the venerable New Republic was saved by Chris Hughes, a co-founder of Facebook who is using some of his fortune to restore the magazine to relevance and fiscal health. But he crossed an ethical line last January when he took part in an interview with President Obama, whose campaign he had worked on, and tossed a series of softball questions his way. At the time I wrote that Hughes was guilty of “no more than a minor misstep.” So how did it rise to No. 2? It turns out that a number of right-leaning websites picked up on it, bringing a considerable amount of traffic to Media Nation that I normally don’t receive.

3. Dailies go wild over sports controversies (Aug. 30). Four months after publishing this item, I find it hard to make heads or tails of what was going on. But essentially Globe-turned-Herald sportswriter Ron Borges contributed to a Rolling Stone article on the Aaron Hernandez murder case, which generated some tough criticism from both the Globe and the well-known blog Boston Sports Media Watch. That was followed almost immediately by a Globe article on the ratings collapse of sports radio station WEEI (AM 850), which brought yet more tough talk from, among others, ’EEI morning co-host Gerry Callahan, who also happens to write a column for the Herald. Yes, Boston is a small town.

4. Rolling Stone’s controversial cover (July 17). I thought it was brilliant. I still do. The accusion that Rolling Stone was trying to turn Dzhokhar Tsarnaev into some sort of pop-culture hero is absurd and offensive — and not borne out by the well-reported article that the cover was designed to illustrate.

5. Glenn Ordway walks the ratings plank (Feb. 14). Ordway built sports talker WEEI into a ratings monster only to see its numbers crater in the face of competition from the Sports Hub (WBZ-FM, 98.5). Ordway was by no means the problem with WEEI. But station management decided it could no longer afford his $500,000 contract, and so that was it for the Big O.

6. A big moment for The Boston Globe (Dec. 17). It was actually a big year for the Globe, from its riveting coverage of the marathon bombing and the standoff that led to the arrest of Dzhokhar Tsarnaev to the paper’s acquisition by Red Sox principal owner John Henry. But two days in mid-December were emblematic of the paper’s continuing excellence and relevance — a long, detailed exposé of the Tsarnaev family that revealed Dzhokhar, rather than his older brother, Tamerlan, may have been the driving force behind the bombing; an investigation into a case of alleged “medical child abuse” that pitted a Connecticut family against Children’s Hospital; and a nationally celebrated series of tweets by staff reporter Billy Baker about a Boston teenager from a poor family who had been admitted to Yale.

7. The Boston Phoenix reaches the end of the road (March 14). A stalwart of the alternative-weekly scene and my professional home from 1991 to 2005, the Phoenix was a voice of incalculable importance. But with even the legendary Village Voice struggling to survive, the alt-weekly moment may have passed. At the time of its death, the Phoenix had more than 100,000 readers — but little revenue, as advertising had dried up and both the print edition and the website were free. I scribbled a few preliminary thoughts in this post, and later wrote something more coherent for PBS MediaShift.

8. The return of Jim Braude and Margery Eagan (Feb. 6). Eagan and Braude’s morning show was the one bright spot on WTKK Radio, an otherwise run-of-the-mill right-wing talk station that had been taken off the air a month earlier. So it was good news indeed when the pair was hired to host “Boston Public Radio” from noon to 2 p.m. on public station WGBH (89.7 FM). (Note: (I am a paid contributor to WGBH-TV’s “Beat the Press,” where Eagan is a frequent panelist.)

9. Joe Scarborough grapples with history — and loses (Feb. 17). Asking cable blowhard Scarborough to write a review for The New York Times Book Review about the relationship between Dwight Eisenhower and Richard Nixon could have been a smart, counterintuitive move. But it only works if the writer in question is, you know, smart.

10. The bell tolls for WTKK Radio (Jan. 3). As I already mentioned, Jim Braude and Margery Eagan were able to walk away from the rubble of WTKK, which was shut down by corporate owner Greater Media and turned into an urban music station. Just a few years earlier the station had been a ratings success with trash-talking hosts like Jay Severin and Michael Graham. But tastes change — sometimes for the better.

Photo (cc) by Maria Jesus V and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.

Some worthwhile online videos about Nelson Mandela

Since learning of Nelson Mandela’s death a few hours ago, I’ve watched:

  • The New York Times’ excellent video overview of his life.
  • The speech he gave after his release from prison.
  • A report from WGBH-TV’s old “Ten O’Clock News” on Mandela’s 1990 visit to Roxbury.
  • A clip from an interview Mandela did with Bill Moyers in 1991.
  • And, for good measure, Artists Against Apartheid’s video for “Sun City.” Where else can you see Miles Davis, Lou Reed and Miami Steve in one (virtual) place?

What I haven’t watched is any television coverage. It’s a new world, isn’t it?

The return of Christopher Lydon

Christopher Lydon

Christopher Lydon

There’s big news in the Boston public radio world, as Christopher Lydon returns to the airwaves tonight at 9 with “Radio Open Source,” the radio/podcast interview program he’s been doing for some years now. He’ll be on for an hour every Thursday, with weekend rebroadcasts.

And in a sign that times change, he’ll be doing it on WBUR (90.9 FM), from which he and producer Mary McGrath — who still works with Lydon — memorably departed in 2001. Lydon and McGrath got into a dispute with then-general manager Jane Christo over the ownership of “The Connection,” the show they helmed at the time.

Lydon officially announced his return on Monday. The Boston Globe’s Joe Kahn reports on it today, the morning of Lydon’s debut.

Technically this is more of a ramp-up than a return: Lydon had been appearing regularly on Jim Braude and Margery Eagan’s show, “Boston Public Radio,” on WGBH (89.7 FM). I’m a paid contributor at WGBH, but I think it’s self-evident that the rivalry between the two public radio powerhouses has led to better local programming at both stations.

Here is what I reported for The Boston Phoenix in 2005 as “Open Source” was about to launch at UMass Lowell. (Lydon and company eventually affiliated with the Watson Institute at Brown University.)

Lydon is an on-air legend and McGrath knows how to do terrific radio. Best of luck to both of them.

Photo (cc) 2012 by Mark Fonseca Rendeiro and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.

Where are they now? (Boston Phoenix edition)

Jim Romenesko has posted an update on what happened to Boston Phoenix staff members who lost their jobs when the alt-weekly — a glossy magazine known simply as The Phoenix in its final incarnation — went out of business last March.

phoenixhedIt’s heartening to see how many of my former colleagues landed on their feet, although it would be good to see more of them find full-time media jobs. Among those who did: Carly Carioli, the editor of The Phoenix, and who’s now the executive editor (the number two position) at Boston magazine following a cup of coffee at Boston.com.

Also working full-time at BoMag is S.I. Rosenbaum; political reporter David Bernstein is a contributor there and to WGBH as well. Former editor Peter Kadzis is working part-time at WGBH, and was instrumental in bringing the Boston leg of the Muzzle Awards to WGBHNews.org earlier this summer.

Anyway, not to repeat Romenesko’s entire item. It’s well worth a look. Romenesko is also updating it as new information about ex-Phoenicians becomes available.

Some pressing questions for John Henry

Boston Globe InstagramThis commentary was published earlier at The Huffington Post and at WGBH News .

The speculation had been building since Wednesday, when The Boston Globe reported that Red Sox principal owner John Henry had restructured his bid to buy the paper.

It reached a peak on Friday afternoon, when legendary baseball reporter Peter Gammons — himself a Globe alumnus — posted a one-line item on his new website, Gammons Daily: “A source says the New York Times Corporation has chosen John Henry as the new owner of the Boston Globe.”

Confirmation came early today, as the Globe and The New York Times each reported that Henry had purchased the Globe and its associated properties — most prominently Boston.com and the Telegram & Gazette of Worcester — for $70 million. The Globe’s story led page one, whereas the Times’ version apparently didn’t even make it into today’s print edition.

The sale price represents a huge comedown from 1993, when the Times Co. purchased the Globe for $1.1 billion, half the company’s stock-market valuation at that time. As if by way of justification, the Times’ report on the Henry deal runs through several other pennies-on-the-dollar sales of major metropolitan newspapers in recent years, including those of Philadelphia’s daily papers, the Inquirer and the Daily News, as well as The Tampa Tribune.

Henry’s winning bid also thwarts an attempted comeback by members of the Taylor family, who owned the Globe almost from its founding in 1872 until the 1993 sale.

Among the would-be buyers was a group that included Stephen Taylor, a former executive vice president of the Globe, and Benjamin Taylor, a former publisher. A lot of people in Boston were rooting for the Taylors. But the money they got for selling the paper 20 years ago was split among dozens of family members, and their bid to repurchase the Globe was widely viewed as undercapitalized. You have to assume that if they had the money, the Times Co. would have sold it to them already — or in 2009, when the Globe was first put up for sale.

The ascension of a wealthy local owner may represent the best possible outcome for the Globe. Nevertheless there are questions Henry will have to answer soon — starting with the fate of publisher Christopher Mayer and editor Brian McGrory, well-liked Globe veterans who generally get high marks for the way they’re running the paper. Will they stay? Or will Henry bring in his own people?

Here are a few other questions for Henry.

1. Will he seek to improve the Globe’s bottom line by investing — or by cutting? Unlike newspaper owners who’ve financed their acquisition by taking on debt that they then have to pay off by slashing the newsroom, Henry has the luxury of being able to do anything he wants.

Although paid print circulation and advertising revenue have been dropping, the Globe is believed to be marginally profitable — a considerable improvement over 2009, when the Times Co. actually threatened to close the paper over mounting losses. The Globe today also has about 360 full-time editorial employees. That’s quite a drop from the 550 or so the Globe employed a dozen years ago, as my WGBH colleague Adam Reilly recently reported in Boston magazine, but it’s still enough to make the paper by far the largest news organization in Eastern Massachusetts. The Globe may no longer be the 800-pound gorilla, but a 600-pound gorilla can still accomplish a lot.

My guess (and hope) is that Henry will pursue a growth strategy, and that he has a healthy enough ego to believe he can succeed where others have failed. Perhaps he’ll emulate Aaron Kushner, the young greeting-card executive (and onetime Globe bidder) who’s attracted attention with his attempts to turn around the Orange County Register by hiring journalists and expanding coverage.

One aspect of Kushner’s stewardship I hope Henry doesn’t emulate is Kushner’s emphasis on print. The Globe has taken an innovative approach to the Internet with its two-website strategy (Boston.com, which is free, exists alongside the paid BostonGlobe.com site), a streaming music station, RadioBDC, and online coverage of Boston’s suburbs, neighborhoods and colleges through its Your Town and Your Campus sites. (Disclosure: Our students at Northeastern University contribute to Your Town and Your Campus as well as to other parts of the Globe.)

Henry could be a hero to the newspaper business if he can figure out new digital strategies. A print-first orientation would be a major step backwards.

2. What happens to the Globe’s Boston headquarters? The Globe occupies prime Dorchester real estate near the University of Massachusetts and the JFK Library, leading to considerable speculation that the next owner might want to sell the property and move the paper. Indeed, the Globe’s land and physical assets might be worth the $70 million purchase price all by themselves.

The challenge is that the Globe’s massive printing presses would have to be moved. And the paper has been able to build a nice business for itself by printing a number of other papers, including the city’s second daily, the Boston Herald, as well as some suburban papers.

Still, it would make all kinds of sense to move the presses to a low-cost exurban location and transfer the newsroom and business operations to a smaller space closer to the downtown.

3. How will the Globe cover the Red Sox? The jokes have already started (yes, I’ve done my best to help) about Globe sports columnist Dan Shaughnessy, a notoriously negative presence who wrote former Red Sox manager Terry Francona’s trash-and-burn memoir Francona: The Red Sox Years, which is highly critical of the Red Sox’ ownership.

In fact, the Globe and the Red Sox have been down this road before. Until a few years ago, the Times Co. was a part-owner of New England Sports Network (NESN), which broadcasts Red Sox and Bruins games and whose majority owner is the Red Sox. Henry’s sole ownership of the Globe, though, would represent full immersion in a way that the NESN deal did not.

The real issue is not how the Globe covers the Red Sox as a baseball team but rather how it manages the tricky task of reporting on a major business and civic organization that’s run by the paper’s new owner.

Earlier this year the Globe published a tough report on a sweetheart licensing deal the Red Sox have with the city to use the streets around Fenway Park before games — making “tens of millions of dollars” while “paying a tiny fraction in licensing fees.” (Further disclosure: Some of the Globe’s reporting was done in partnership with Northeastern’s Initiative for Investigative Reporting.)

I’d expect to see tough scrutiny of how the Globe covers the Red Sox in the months and years ahead. No doubt the Herald and other rival news organizations will pay close attention to the relationship. The problem isn’t so much that the Globe is likely to go into the tank for the Red Sox (it isn’t), but that it’s really in a no-win situation.

The answers to those and other questions will emerge in the weeks and months ahead. What matters today is that our largest and most important news organization has been purchased by a local businessman with deep pockets and a track record as a good corporate citizen. That’s good news not just for the Globe, but for all of us.

Photo (cc) by Dan Kennedy.