Tag Archives: Margery Eagan

The Globe’s Catholic website gets a name: Crux

Screen Shot 2014-07-30 at 11.37.01 AM

The Boston Globe’s Catholic website will be called Crux, according to an announcement the paper posted a little while ago. Also, Globe editor Brian McGrory and Crux editor Teresa Hanafin talk about Margery Eagan’s role as the site’s spirituality columnist.

According to the announcement, “In her column for Crux, Eagan will explore issues of spirituality, contemplation, and devotion, drawing on her personal experience with her Catholic faith, as well as that of other Catholics and those of various religious traditions.”

Earlier: “Boston Globe Edges Closer To Launching Catholic Site And Moving Downtown” (WGBHNews.org)

Eagan leaves Herald, will write for Globe’s Catholic site

Margery Eagan

Margery Eagan

Longtime Boston Herald columnist Margery Eagan has left the paper and will write for The Boston Globe’s Catholic website when it debuts later this summer. Eagan is a colleague at WGBH, where she cohosts “Boston Public Radio” with Jim Braude.

“I’ll be joining the Catholic site when it begins,” Eagan tells me by email. “And I am thrilled.”

Eagan has been one of the Herald’s signature columnists for quite a few years; here is her most recent effort. This is a big loss for the local tabloid — a day after the paper announced it had hired Kimberly Atkins to be its first full-time Washington reporter in a decade.

“Boston Public Radio” to add a third hour this September

Screen Shot 2014-06-09 at 9.07.18 AMWGBH Radio (89.7 FM) is adding a third hour of “Boston Public Radio” with Jim Braude and Margery Eagan this September, when it will be on the air weekdays from 11 a.m. to 2 p.m.

In addition, the program — and WGBH in general — will partner with The GroundTruth Project, a nonprofit venture recently begun by the Boston-based international news site GlobalPost and its co-founder and editor-at-large, Charles Sennott.

You can find the full announcement here — and my standard disclosure here.

Jared Remy joins his dad in attacking Margery Eagan

So now both Jerry and Jared Remy have gone after Boston Herald columnist Margery Eagan for daring to criticize the RemDawg for taking legal action to gain access to his granddaughter, left motherless by the allegedly homicidal actions of his son. And there was Jerry yucking it up with Don Orsillo during last night’s Red Sox game. (Herald story here; Eagan column here.)

How long is NESN prepared to let this on-air debacle continue? (Note: Eagan is a WGBH colleague.)

More reasons for Jerry Remy to disappear

Having trashed my WGBH colleague Margery Eagan for daring to write about his family, will Jerry Remy now go after Massachusetts House Speaker Robert DeLeo? Take the year off, Jerry. The Red Sox are entertainment — fun and games. At this point, you’re pretty much the opposite of that.

And here’s an excellent commentary by Marjorie Arons-Barron on “the ick factor” Remy now brings to Red Sox broadcasts.

NEFAC honors James Risen, a free-press hero

James Risen

James Risen

James Risen is a free-press hero. Whether he will also prove to be a First Amendment hero depends on the U.S. Supreme Court.

On Friday, Risen, a Pulitzer Prize-winning reporter for The New York Times, was presented  with the 2014 Stephen Hamblett First Amendment Award by the New England First Amendment Coalition (NEFAC), which is affiliated with Northeastern University. (I wish I’d been able to attend, but I was teaching.) Risen faces prison for refusing to identify an anonymous CIA source who helped inform Risen’s reporting on a failed operation to interfere with Iran’s nuclear program — a story Risen told in his 2006 book, “State of War.”

Both the Bush and the Obama administrations have pushed for Risen to give up his source, but Risen has refused. “The choice is get out of the business — give up everything I believe in — or go to jail. They’ve backed me into a corner,” Risen was quoted as saying in this Boston Globe article by Eric Moskowitz. Also weighing in with a detailed account of the NEFAC event is Tom Mooney of The Providence Journal.

My Northeastern colleague Walter Robinson, a former Globe reporter and editor, said this of Risen:

There’s no one anywhere on the vast landscape of American journalism who merits this award more than you do. It is hard to imagine a more principled and patriotic defense of the First Amendment.

Unfortunately, Risen has little in the way of legal protection. The Supreme Court, in its 1972 Branzburg v. Hayes decision, ruled that the First Amendment does not protect journalists from having to reveal their confidential sources. In addition, there is no federal shield law. Thus journalists like Risen must hope that the attorney general — and, ultimately, the president — respect the role of a free press in a democratic society sufficiently not to take reporters to court. President Obama has failed that test in spectacular fashion.

Risen has asked the Supreme Court to take his case, giving the justices an opportunity to overturn or at least modify the Branzburg decision. But if the court declines to take the case, the president should order Attorney General Eric Holder to call off the dogs.

The Stephen Hamblett Award is named for the late chairman, chief executive officer and publisher of The Providence Journal. Previous recipients have been the late New York Times columnist Anthony Lewis, then-Boston Globe editor Marty Baron (now executive editor of The Washington Post) and Phil Balboni, founder of GlobalPost and, previously, New England Cable News.

More: On this week’s “Beat the Press,” my WGBH colleague Margery Eagan paid tribute to Risen in the “Rants & Raves” segment.

Swartz case leads Media Nation’s top 10 of 2013

Aaron Swartz speaking in 2012

Aaron Swartz speaking in 2012

Last January, not long after the young Internet genius Aaron Swartz committed suicide, civil-liberties lawyer Harvey Silverglate wrote powerfully about the abusive prosecutorial tactics that may have led to his death.

Swartz faced a lengthy federal prison sentence for downloading academic articles at MIT without authorization. Even though the publisher, JSTOR, declined to press charges, U.S. Attorney Carmen Ortiz brought a case agains Swartz under the Computer Fraud and Abuse Act. As Silverglate put it, the law is “a notoriously broad statute enacted by Congress seemingly to criminalize any use of a computer to do something that could be deemed bad.”

Silverglate’s article was republished in Media Nation with the permission of Massachusetts Lawyers Weekly, where it originally appeared. And it was far and away the most viewed article in Media Nation in 2013.

Today we present Media Nation’s top 10 posts for 2013, based on statistics compiled by WordPress.com. They represent a range of topics — from the vicissitudes of talk radio to a media conflict of interest, from Rolling Stone’s controversial cover image of accused Boston Marathon bomber Dzhokhar Tsarnaev to the sad, sudden death of The Boston Phoenix.

The top 10 is by no means representative of the year in media. Certainly the biggest story about journalism in 2013 involved the National Security Agency secrets revealed by Edward Snowden to The Guardian and The Washington Post — a story that did not make the cut at Media Nation.

Here, then, is our unrepresentative sample for the past 12 months.

1. Harvey Silverglate on the Aaron Swartz case (Jan. 24). Few people were more qualified to weigh in on U.S. Attorney Ortiz’s abusive tactics than Silverglate, my friend and occasional collaborator, who several years ago wrote “Three Felonies a Day,” a book on how the federal justice system has spun out of control. But Silverglate’s take wasn’t the only article about Swartz to generate interest in Media Nation. The aftermath of Swartz’s suicide also came in at No. 11 (“The Globe turns up the heat on Carmen Ortiz,” Jan. 11) and No. 13 (“Aaron Swartz, Carmen Ortiz and the meaning of justice,” Jan. 14). In a bit of poetic justice, a project Swartz was working on at the time of his death — software that allows whistleblowers to submit documents without being identified — was unveiled by The New Yorker just several months after his suicide.

2. The New Republic’s new owner crosses a line (Jan. 28). A little more than a year ago, the venerable New Republic was saved by Chris Hughes, a co-founder of Facebook who is using some of his fortune to restore the magazine to relevance and fiscal health. But he crossed an ethical line last January when he took part in an interview with President Obama, whose campaign he had worked on, and tossed a series of softball questions his way. At the time I wrote that Hughes was guilty of “no more than a minor misstep.” So how did it rise to No. 2? It turns out that a number of right-leaning websites picked up on it, bringing a considerable amount of traffic to Media Nation that I normally don’t receive.

3. Dailies go wild over sports controversies (Aug. 30). Four months after publishing this item, I find it hard to make heads or tails of what was going on. But essentially Globe-turned-Herald sportswriter Ron Borges contributed to a Rolling Stone article on the Aaron Hernandez murder case, which generated some tough criticism from both the Globe and the well-known blog Boston Sports Media Watch. That was followed almost immediately by a Globe article on the ratings collapse of sports radio station WEEI (AM 850), which brought yet more tough talk from, among others, ’EEI morning co-host Gerry Callahan, who also happens to write a column for the Herald. Yes, Boston is a small town.

4. Rolling Stone’s controversial cover (July 17). I thought it was brilliant. I still do. The accusion that Rolling Stone was trying to turn Dzhokhar Tsarnaev into some sort of pop-culture hero is absurd and offensive — and not borne out by the well-reported article that the cover was designed to illustrate.

5. Glenn Ordway walks the ratings plank (Feb. 14). Ordway built sports talker WEEI into a ratings monster only to see its numbers crater in the face of competition from the Sports Hub (WBZ-FM, 98.5). Ordway was by no means the problem with WEEI. But station management decided it could no longer afford his $500,000 contract, and so that was it for the Big O.

6. A big moment for The Boston Globe (Dec. 17). It was actually a big year for the Globe, from its riveting coverage of the marathon bombing and the standoff that led to the arrest of Dzhokhar Tsarnaev to the paper’s acquisition by Red Sox principal owner John Henry. But two days in mid-December were emblematic of the paper’s continuing excellence and relevance — a long, detailed exposé of the Tsarnaev family that revealed Dzhokhar, rather than his older brother, Tamerlan, may have been the driving force behind the bombing; an investigation into a case of alleged “medical child abuse” that pitted a Connecticut family against Children’s Hospital; and a nationally celebrated series of tweets by staff reporter Billy Baker about a Boston teenager from a poor family who had been admitted to Yale.

7. The Boston Phoenix reaches the end of the road (March 14). A stalwart of the alternative-weekly scene and my professional home from 1991 to 2005, the Phoenix was a voice of incalculable importance. But with even the legendary Village Voice struggling to survive, the alt-weekly moment may have passed. At the time of its death, the Phoenix had more than 100,000 readers — but little revenue, as advertising had dried up and both the print edition and the website were free. I scribbled a few preliminary thoughts in this post, and later wrote something more coherent for PBS MediaShift.

8. The return of Jim Braude and Margery Eagan (Feb. 6). Eagan and Braude’s morning show was the one bright spot on WTKK Radio, an otherwise run-of-the-mill right-wing talk station that had been taken off the air a month earlier. So it was good news indeed when the pair was hired to host “Boston Public Radio” from noon to 2 p.m. on public station WGBH (89.7 FM). (Note: (I am a paid contributor to WGBH-TV’s “Beat the Press,” where Eagan is a frequent panelist.)

9. Joe Scarborough grapples with history — and loses (Feb. 17). Asking cable blowhard Scarborough to write a review for The New York Times Book Review about the relationship between Dwight Eisenhower and Richard Nixon could have been a smart, counterintuitive move. But it only works if the writer in question is, you know, smart.

10. The bell tolls for WTKK Radio (Jan. 3). As I already mentioned, Jim Braude and Margery Eagan were able to walk away from the rubble of WTKK, which was shut down by corporate owner Greater Media and turned into an urban music station. Just a few years earlier the station had been a ratings success with trash-talking hosts like Jay Severin and Michael Graham. But tastes change — sometimes for the better.

Photo (cc) by Maria Jesus V and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.

The Boston Globe’s remarkable two days

Tsarnaev image

A massive investigation into the Tsarnaev family that casts into doubt the notion that Dzhokhar Tsarnaev was the dupe of his older brother, Tamerlan. A harrowing two-part story on a supposed case of “medical child abuse” that raises serious questions about one of our most respected hospitals. And a feel-good story posted to Twitter that immediately goes viral.

It was quite a two days for The Boston Globe, starting with the Sunday edition and wrapping up Monday evening, when staff reporter Billy Baker’s tweets about a poor teenager getting accepted into Yale were cited by the likes of BuzzFeed and Piers Morgan.

It was the Tsarnaev package that has received the most attention. Reported by Sally Jacobs, David Filipov and Patricia Wen (Filipov, a former Moscow bureau chief for the Globe, visited Dagestan, where he learned of Tamerlan’s inept efforts to join an Islamist insurgency), the story provides the most thorough overview yet of a dysfunctional family dynamic that ultimately led the Tsarnaev brothers into terrorism.

The story defies summary. For me, the most fascinating takeaway is that Dzhokhar, far from being manipulated by Tamerlan, was himself an angry young man and a big-time pot dealer who was at the very least a co-equal of Tamerlan’s. With Tamerlan reportedly hearing voices and seemingly unable to make coherent plans, Dzhokhar may well have been the key to pulling off the Boston Marathon bombings.

Indeed, it was Dzhokhar, according to the Globe report, who downloaded an article in an Al Qaeda publication titled “Make a bomb in the kitchen of your mom.” No doubt this is the sort of thing we can expect to hear at Dzhokhar’s trial, especially if prosecutors seek the death penalty.

(And a quick word about the Boston Herald, which tries to claim that what the Globe published was a politically correct puff piece about the Tsarnaevs — see this, this and this. Just stop, OK? You’re embarrassing yourselves and exploiting the victims of the Tsarnaev brothers’ act of terrorism. At least Herald columnist Margery Eagan hasn’t taken leave of her senses.)

One final point: Even though the Globe published a special eight-page section for its Tsarnaev story, the package was most fully realized online, where it received the large-type/big-art treatment that has become known as the “Snow Fall” effect, after a pioneering New York Times multimedia story. The message is that, increasingly, newspapers are treating their print editions as a secondary medium — even as they continue to bring in most of the advertising revenue.

Abuse — or a terrible mistake?

If it hadn’t been for the Tsarnaev package, I imagine the big news of the week would be Neil Swidey and Patricia Wen’s report (here and here) about Justina Pelletier, a 14-year-old from Connecticut who was taken to Children’s Hospital with what had been diagnosed as a metabolic disorder.

Doctors at the hospital concluded that Justina was actually the victim of “medical child abuse” at the hands of her parents. They placed the girl in a locked psychiatric unit for months while they tried to figure out what to do next. It is a harrowing and horrifying story, and it’s difficult to know who’s right and who’s wrong. But there are some strong suggestions that Children’s made a terrible mistake:

  • Justina’s older sister had been diagnosed with a milder form of metabolic disease, yet was living at home with no apparent issues.
  • Justina’s condition did not improve in the absence of her parents.
  • Dr. Mark Korson, a Tufts physician who had provided the initial diagnosis, was treated with contempt by Children’s and not allowed to participate in Justina’s treatment.

One inescapable conclusion: If the people at Children’s now harbor doubts about their actions, they dare not admit it because of the legal and professional ramifications. The case is as yet unresolved, and I look forward to learning more.

Billy Baker’s tweets of hope

Finally, there is Billy Baker’s remarkable series of tweets, which he began after learning that George Huynh had been accepted into Yale. Baker profiled George and his older brother, Johnny, two years ago. They were both attending Boston Latin School and were determined to rise up despite the suicide of their father and the mental illness of their mother. It began as simply as this:

It turns out that Baker had stayed in touch with the Huynh brothers after his story was published and had become something of a mentor to them. The tweets tell a full, deeply moving story, ending with George’s smiling face.

I’m not sure Twitter is the best tool for narrative journalism, but Baker made it work. And he put a smile on everyone’s face just before Christmas.

Correction: I misspelled Swidey’s name in the original post.

The return of Christopher Lydon

Christopher Lydon

Christopher Lydon

There’s big news in the Boston public radio world, as Christopher Lydon returns to the airwaves tonight at 9 with “Radio Open Source,” the radio/podcast interview program he’s been doing for some years now. He’ll be on for an hour every Thursday, with weekend rebroadcasts.

And in a sign that times change, he’ll be doing it on WBUR (90.9 FM), from which he and producer Mary McGrath — who still works with Lydon — memorably departed in 2001. Lydon and McGrath got into a dispute with then-general manager Jane Christo over the ownership of “The Connection,” the show they helmed at the time.

Lydon officially announced his return on Monday. The Boston Globe’s Joe Kahn reports on it today, the morning of Lydon’s debut.

Technically this is more of a ramp-up than a return: Lydon had been appearing regularly on Jim Braude and Margery Eagan’s show, “Boston Public Radio,” on WGBH (89.7 FM). I’m a paid contributor at WGBH, but I think it’s self-evident that the rivalry between the two public radio powerhouses has led to better local programming at both stations.

Here is what I reported for The Boston Phoenix in 2005 as “Open Source” was about to launch at UMass Lowell. (Lydon and company eventually affiliated with the Watson Institute at Brown University.)

Lydon is an on-air legend and McGrath knows how to do terrific radio. Best of luck to both of them.

Photo (cc) 2012 by Mark Fonseca Rendeiro and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.