Tag Archives: Dwight Eisenhower

Swartz case leads Media Nation’s top 10 of 2013

Aaron Swartz speaking in 2012

Aaron Swartz speaking in 2012

Last January, not long after the young Internet genius Aaron Swartz committed suicide, civil-liberties lawyer Harvey Silverglate wrote powerfully about the abusive prosecutorial tactics that may have led to his death.

Swartz faced a lengthy federal prison sentence for downloading academic articles at MIT without authorization. Even though the publisher, JSTOR, declined to press charges, U.S. Attorney Carmen Ortiz brought a case agains Swartz under the Computer Fraud and Abuse Act. As Silverglate put it, the law is “a notoriously broad statute enacted by Congress seemingly to criminalize any use of a computer to do something that could be deemed bad.”

Silverglate’s article was republished in Media Nation with the permission of Massachusetts Lawyers Weekly, where it originally appeared. And it was far and away the most viewed article in Media Nation in 2013.

Today we present Media Nation’s top 10 posts for 2013, based on statistics compiled by WordPress.com. They represent a range of topics — from the vicissitudes of talk radio to a media conflict of interest, from Rolling Stone’s controversial cover image of accused Boston Marathon bomber Dzhokhar Tsarnaev to the sad, sudden death of The Boston Phoenix.

The top 10 is by no means representative of the year in media. Certainly the biggest story about journalism in 2013 involved the National Security Agency secrets revealed by Edward Snowden to The Guardian and The Washington Post — a story that did not make the cut at Media Nation.

Here, then, is our unrepresentative sample for the past 12 months.

1. Harvey Silverglate on the Aaron Swartz case (Jan. 24). Few people were more qualified to weigh in on U.S. Attorney Ortiz’s abusive tactics than Silverglate, my friend and occasional collaborator, who several years ago wrote “Three Felonies a Day,” a book on how the federal justice system has spun out of control. But Silverglate’s take wasn’t the only article about Swartz to generate interest in Media Nation. The aftermath of Swartz’s suicide also came in at No. 11 (“The Globe turns up the heat on Carmen Ortiz,” Jan. 11) and No. 13 (“Aaron Swartz, Carmen Ortiz and the meaning of justice,” Jan. 14). In a bit of poetic justice, a project Swartz was working on at the time of his death — software that allows whistleblowers to submit documents without being identified — was unveiled by The New Yorker just several months after his suicide.

2. The New Republic’s new owner crosses a line (Jan. 28). A little more than a year ago, the venerable New Republic was saved by Chris Hughes, a co-founder of Facebook who is using some of his fortune to restore the magazine to relevance and fiscal health. But he crossed an ethical line last January when he took part in an interview with President Obama, whose campaign he had worked on, and tossed a series of softball questions his way. At the time I wrote that Hughes was guilty of “no more than a minor misstep.” So how did it rise to No. 2? It turns out that a number of right-leaning websites picked up on it, bringing a considerable amount of traffic to Media Nation that I normally don’t receive.

3. Dailies go wild over sports controversies (Aug. 30). Four months after publishing this item, I find it hard to make heads or tails of what was going on. But essentially Globe-turned-Herald sportswriter Ron Borges contributed to a Rolling Stone article on the Aaron Hernandez murder case, which generated some tough criticism from both the Globe and the well-known blog Boston Sports Media Watch. That was followed almost immediately by a Globe article on the ratings collapse of sports radio station WEEI (AM 850), which brought yet more tough talk from, among others, ’EEI morning co-host Gerry Callahan, who also happens to write a column for the Herald. Yes, Boston is a small town.

4. Rolling Stone’s controversial cover (July 17). I thought it was brilliant. I still do. The accusion that Rolling Stone was trying to turn Dzhokhar Tsarnaev into some sort of pop-culture hero is absurd and offensive — and not borne out by the well-reported article that the cover was designed to illustrate.

5. Glenn Ordway walks the ratings plank (Feb. 14). Ordway built sports talker WEEI into a ratings monster only to see its numbers crater in the face of competition from the Sports Hub (WBZ-FM, 98.5). Ordway was by no means the problem with WEEI. But station management decided it could no longer afford his $500,000 contract, and so that was it for the Big O.

6. A big moment for The Boston Globe (Dec. 17). It was actually a big year for the Globe, from its riveting coverage of the marathon bombing and the standoff that led to the arrest of Dzhokhar Tsarnaev to the paper’s acquisition by Red Sox principal owner John Henry. But two days in mid-December were emblematic of the paper’s continuing excellence and relevance — a long, detailed exposé of the Tsarnaev family that revealed Dzhokhar, rather than his older brother, Tamerlan, may have been the driving force behind the bombing; an investigation into a case of alleged “medical child abuse” that pitted a Connecticut family against Children’s Hospital; and a nationally celebrated series of tweets by staff reporter Billy Baker about a Boston teenager from a poor family who had been admitted to Yale.

7. The Boston Phoenix reaches the end of the road (March 14). A stalwart of the alternative-weekly scene and my professional home from 1991 to 2005, the Phoenix was a voice of incalculable importance. But with even the legendary Village Voice struggling to survive, the alt-weekly moment may have passed. At the time of its death, the Phoenix had more than 100,000 readers — but little revenue, as advertising had dried up and both the print edition and the website were free. I scribbled a few preliminary thoughts in this post, and later wrote something more coherent for PBS MediaShift.

8. The return of Jim Braude and Margery Eagan (Feb. 6). Eagan and Braude’s morning show was the one bright spot on WTKK Radio, an otherwise run-of-the-mill right-wing talk station that had been taken off the air a month earlier. So it was good news indeed when the pair was hired to host “Boston Public Radio” from noon to 2 p.m. on public station WGBH (89.7 FM). (Note: (I am a paid contributor to WGBH-TV’s “Beat the Press,” where Eagan is a frequent panelist.)

9. Joe Scarborough grapples with history — and loses (Feb. 17). Asking cable blowhard Scarborough to write a review for The New York Times Book Review about the relationship between Dwight Eisenhower and Richard Nixon could have been a smart, counterintuitive move. But it only works if the writer in question is, you know, smart.

10. The bell tolls for WTKK Radio (Jan. 3). As I already mentioned, Jim Braude and Margery Eagan were able to walk away from the rubble of WTKK, which was shut down by corporate owner Greater Media and turned into an urban music station. Just a few years earlier the station had been a ratings success with trash-talking hosts like Jay Severin and Michael Graham. But tastes change — sometimes for the better.

Photo (cc) by Maria Jesus V and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.

Joe Scarborough doesn’t know much about history

Joe Scarborough

Joe Scarborough

If you’re going to try something as cheeky as letting cable blowhard Joe Scarborough review a serious book about political history, you should at least make sure you’ve got a safety net in place. But the New York Times Book Review doesn’t even bother, letting Scarborough step in it repeatedly in his review of Jeffrey Frank’s “Ike and Dick: Portrait of a Strange Political Marriage.”

You can hear the mellifluous  strains of Sam Cooke in the very first two sentences:

It may be the closest of political relationships, but it rarely ends well. Vice President Thomas Jefferson challenged President John Adams for the top spot in the vicious campaign of 1800.

There are two possibilities to ponder as we consider this remarkable lead. The first is that Scarborough doesn’t realize the Constitution originally stipulated that the candidate who received the most votes from the Electoral College would become president and that the person who came in second would become vice president. Perhaps that’s too much math for the famously innumerate Scarborough.

The second possibility is that Scarborough knows but doesn’t care, because he thought it sounded good to suggest that, right from the earliest days of the republic, the partnership between the president and his number two was somehow destined to go bad.

The reality, of course, is that Adams and Jefferson were bitter rivals and ran against each other in the 1796 campaign. Adams won and Jefferson came in second, sentencing both of them to a partnership that neither wanted. The possibility of such an outcome was abolished when the 12th Amendment was ratified in 1804.

Scarborough’s more serious lapse comes in the second paragraph:

Frank, a former editor at both The New Yorker and The Washington Post, examines how Ike’s cool nature and detached management style left Richard Nixon insecure and embittered through the remainder of his political career.

Now, I haven’t read Frank’s book, so I’ll accept that Scarborough is simply reporting what Frank wrote — with a fair amount of exaggeration and oversimplification, I suspect. But really. If Frank truly believes that the notoriously neurotic, paranoid Nixon got that way because Dwight Eisenhower wasn’t nice to him, that’s revisionist history with a vengeance. It’s one thing to suggest that Eisenhower played to Nixon’s insecurities; it’s quite another to assert that he was responsible for them. For Scarborough to accept that uncritically is a failure of the first order.

Scarborough even compounds it, writing, “Like Lyndon Johnson’s after him, much of Nixon’s pathos sprang from his painful contemplation of his boss’s public slights.” Seriously? As anyone who’s read Robert Caro’s “The Passage of Power” knows, Johnson, like Nixon, suffered from a world-class case of insecurity long before he ever met John Kennedy. The truth is the opposite of what Scarborough claims: both Nixon and Johnson were uniquely unsuited to suffer the slights that are inherent to the vice presidency long before they assumed the office.

Strike three, and Scarborough is out:

A fascinating subplot in Frank’s story details Nixon’s role in pushing the administration on the issue of civil rights. Long criticized as the author of the Republican Party’s racially tinged “Southern strategy,” Nixon is shown by Frank to be a determined advocate for the Civil Rights Act of 1957, as well as a trusted ally of Martin Luther King Jr. and Jackie Robinson.

“Long criticized”? Well, yes. Here the reviewer’s obligation is to tell us how Frank traces Nixon’s devolution from a liberal on civil rights in the 1950s to a race-baiting panderer — a cleaned-up version of George Wallace — in his successful campaign for the presidency in 1968. And if Frank fails to document that devolution, Scarborough needs to say that. Instead, Scarborough leaves us with the fantasy that Nixon is a forgotten champion of civil rights who has somehow been unfairly castigated ever since.

Overall, a predictably poor performance. What was the New York Times thinking?

Photo (cc) by Mark Mathosian and published under a Creative Commons license. Some rights reserved.