Tag Archives: CommonWealth

Globe’s Catholic site, downtown move are getting closer

Published previously at WGBHNews.org

John Henry’s vision for The Boston Globe is slipping more and more into focus, as the paper is edging closer to launching its website covering Catholicism and moving from Dorchester to downtown Boston.

The Catholic site will include three reporters and a Web producer, according to an announcement by Teresa Hanafin, the longtime Globe veteran who will edit the project. Look for it to debut in September.

In addition to John Allen, who’s been covering the Church for the Globe since being lured away from the National Catholic Reporter earlier this year, the team will comprise Ines San Martin, an Argentinian journalist who will report from the Vatican; Michael O’Loughlin, a Yale Divinity School graduate who will be the site’s national reporter; and Web producer Christina Reinwald.

Unlike the Globe’s new print-oriented Friday Capital section, which covers politics, the Catholic site will be aimed both at and well beyond Boston with national and international audiences in mind. “It will have a global audience. There’s a natural audience for it,” Globe chief executive officer Mike Sheehan said in a just-published interview with CommonWealth magazine editor (and former Globe reporter) Bruce Mohl.

Because of that, Globe spokeswoman Ellen Clegg tells me, the Catholic site will be exempt from the Globe’s paywall. It will be interesting to see how Sheehan, an ad man by trade, grapples with the difficult challenge of selling enough online advertising to make it work. Although this is pure speculation, I wonder if some of the content could be repackaged in, say, a weekly print magazine supported by paid subscriptions and ads.

The relocation from Dorchester to downtown, meanwhile, has moved closer to reality. Thomas Grillo reported in the Boston Business Journal on Tuesday that John Henry has hired Colliers International to find 150,000 square feet of office space — a considerable downsizing from the 815,000 square feet in the 1950s-era Dorchester plant. The Globe’s printing operations would most likely be shifted to a facility in Millbury, which Henry kept when he recently sold the Telegram & Gazette of Worcester to a Florida chain.

One of the locations Colliers is investigating, Grillo reports, is in the Seaport District. And Sheehan, in the CommonWealth interview, says that would be his top choice: “I’d love to be in the Seaport area. If we were within walking distance of South Station, that would be ideal.”

If it happens, among the Globe’s new neighbors would be the Boston Herald, which moved to the Seaport District in 2012.

CEO Mike Sheehan says Boston Globe is profitable

Mike Sheehan

Mike Sheehan

CommonWealth magazine editor Bruce Mohl interviews Boston Globe chief executive officer Mike Sheehan in the just-posted summer issue. The most interesting takeaway is that the Globe, according to Sheehan, is currently profitable:

The Boston Globe is a profitable enterprise. I think it can be more profitable, but it’s a profitable enterprise. Look, we’re not going to run this like a hedge fund trying to raise crazy EBITDA. You could do that. You could cut. John’s [a reference to Globe owner John Henry] objective is to make the Globe sustainable, to come up with a model that makes it sustainable forever. The better we do on the revenue side, the more we’re going to pump into the content side.

I’ve heard it before, but it’s significant that the CEO would say it on the record. No specifics, though — under John Henry’s ownership, the Globe is a private company that doesn’t have to disclose its numbers.

The headline of the interview is “Mr. Sunshine,” and it fits the tone of the interview. If Sheehan was determined not to make news, then he succeeded. But it’s an interesting read, and there are some details I didn’t know about Sheehan’s longtime family relationship with editor Brian McGrory — who, Sheehan says, “was put on the face of the earth to be the editor-in-chief of The Boston Globe.”

Photo via Saint Anselm College.

The Herald’s curious quote from CommonWealth

How did CommonWealth Magazine reporter Colman Herman’s words end up in former state inspector general Greg Sullivan’s mouth when Sullivan was quoted in the Boston Herald? It’s a great question, and John Carroll asks it at his blog It’s Good to Live in a Two-Daily Town.

Here’s what happened. As Carroll noted Friday, both The Boston Globe and the Herald ran stories about a sweetheart deal the Red Sox have had with the city since the 1940s after Herman reported the previous day that there seemed to be no legal basis for it. Boston Mayor Marty Walsh is said to be investigating. The Globe credited CommonWealth; the Herald didn’t.

But what is stranger still is that the Herald story, by Richard Weir, quotes Sullivan as saying something that Herman wrote, word for word: “No other single private entity is allowed to close off a street in Boston on a regular basis.” Carroll adds he has it on “good authority” that Sullivan contends he never said it.

Perhaps it’s also worth pointing out that CommonWealth and the Herald have a poisonous relationship. For reasons that were never clear, a couple of years ago the Herald went after CommonWealth’s publisher, the Massachusetts Institute for a New Commonwealth, a nonprofit think tank. Here is an example. (Note: I used to write a media column for CommonWealth and remain a friend of MassINC.)

It’s hard to know what to make of the latest weirdness without hearing from Sullivan and the Herald. Now that Carroll has documented it, I hope the principals will weigh in.

Update: A couple of people reminded me of this CommonWealth story, which challenged the Legend of Gidget, one of the foundations on which the modern Herald was built. So maybe that’s where the animus began.

Talking about data, journalism and the future

Brent Benson has written a thoughtful piece about Tuesday’s panel discussion on “Big Data and the Future of Journalism.”

I had the privilege of moderating a great panel comprising Laura Amico of Homicide Watch and WBUR Radio’s Learning Lab (she also teaches a journalism course at Northeastern); John Bracken of the Knight Foundation; Charles Kravetz, general manager of WBUR; and Paul McMorrow of CommonWealth Magazine and The Boston Globe.

The quote I’ll remember:

If you’d like to get a feel for how the discussion played out on Twitter, just click here.

Update: Catherine D’Ignazio of the MIT Center for Civic Media has posted a comprehensive live blog of the panel discussion.

Yemma to step aside at Christian Science Monitor

John Yemma with Northeastern journalism students in 2011

John Yemma with Northeastern journalism students in 2011

John Yemma, who led The Christian Science Monitor from a print newspaper to a digital-first news organization, will step aside as editor next month. According to the Monitor, Yemma will be succeeded by managing editor Marshall Ingwerson.

I don’t know Ingwerson, but I do know Yemma, who worked in various capacities for The Boston Globe between stints at the Monitor. He is a steady hand, with good news judgment and unfailing decency. He has also been very helpful to my students when we have visited his newsroom.

In 2009 I profiled Yemma for CommonWealth Magazine as the Monitor was getting ready to undergo its digital transition. Today the former newspaper has given way to a free website, a paid weekly news magazine and several speciality emails. Readership is up and the subsidy the Monitor receives from the Christian Science Church is down.

At a time when most news organizations have cut back on international coverage, Boston is the home of three interesting projects: GlobalPost, a for-profit company headed by New England Cable News founder Phil Balboni; Global Voices Online, launched at Harvard Law School’s Berkman Center, which tracks citizen media around the world; and the venerable Monitor, begun in 1908 by Christian Science founder Mary Baker Eddy.

Yemma has expressed an interest in returning to writing, according to the Monitor. Best wishes to one of the city’s finest journalists.

Photo (cc) by Dan Kennedy. Some rights reserved.

CommonWealth reviews “The Wired City”

Tom Fiedler, dean of Boston University’s College of Communication and a fellow “Beat the Press” panelist, reviews “The Wired City” in the new issue of CommonWealth Magazine. He writes:

Kennedy, a journalism professor at Northeastern University and author of the well-read blog Media Nation, packs a lot of other material into this book that withstands the passage of time. His explanation of how the newspaper business model fell victim to the Web’s ability to match advertisers with consumers, thus forcing publishers to trade print dollars for digital dimes, is as cogent as I have seen anywhere. I admired also Kennedy’s insights into the way online sites have upended the journalistic paradigm by enabling news consumers — formerly known as the audience — to also be news creators.

Additional disclosure: my master’s (in American history) is from BU.

Moment of truth draws closer for debt-riddled GateHouse

Since coming together in the middle of the last decade, GateHouse Media has been struggling with $1.2 billion in debt that it took on to assemble a chain of more than 300 community newspapers.

In 2008, I wrote in CommonWealth Magazine that company officials claimed they had no problems making debt payments — yet they were in the midst of dramatically downsizing their operations, including at about 100 newspapers in Massachusetts.

A year ago, Jack Sullivan, also in CommonWealth, found GateHouse was warning shareholders that bankruptcy was an option, even as the company was paying out $1.4 million in bonuses to top executives.

Now, it seems, the moment of truth is at hand. According to Emily Glazer and Mark Spector of the Wall Street Journal, GateHouse appears likely to undergo a “prepackaged bankruptcy” with the cooperation of its creditors in the hopes of emerging from the proceedings debt-free. (Non-subscribers may read the Journal story by searching for it on Google News. Don’t worry: Rupert already knows, and he says it’s OK.)

If GateHouse could put itself on sounder financial footing, that would certainly be good news for employees and readers of papers such as the Patriot Ledger of Quincy, the Enterprise of Brockton, the MetroWest Daily News and the myriad weekly papers the company continues to operate.

Media Nation’s top 10 posts of 2012

be02f758328311e2b55612313804a1b1_7Work-force reductions at The Boston Globe. The end of WFNX as an over-the-air radio station. “Local” news from the Philippines. Possible bankruptcy at GateHouse Media.

These were a few of the top 10 Media Nation posts of 2012 as determined by Google Analytics and WordPress’ own internal statistics.

Most people who read Media Nation come in via the home page, which means that any notion of a “top 10” is dubious. Usually it means that a particular post got retweeted a lot on Twitter or was linked to by a popular media website such as JimRomenesko.com.

But the list isn’t entirely without meaning — and one takeaway for me is that Media Nation’s role as an aggregator and a curator may be its most important. I’ll keep that in mind in the year ahead.

Here is my top 10 for 2012.

1. The Boston Globe keeps on shrinking (July 23). Despite some encouraging signs in the form of rising digital-subscription numbers and a continued commitment to first-rate journalism, The Boston Globe, like nearly all daily newspapers, continues to struggle financially. Last summer Media Nation obtained a memo from Globe publisher Christopher Mayer announcing another wave of downsizing at the Globe and its sister paper, the Telegram & Gazette of Worcester.

2. Donna Halper on the future of radio (May 17). Friend of Media Nation Donna Halper was kind enough to write a guest commentary, and her post turned out to be the second most popular of 2012. Halper wrote following an announcement by the Phoenix Media/Communications Group that it would sell WFNX’s broadcast frequency, 101.7 FM, to Clear Channel. Fortunately for local music fans, by the end of 2012 WFNX and the Globe’s RadioBDC were engaged in a spirited competition of online-only local music stations — the real future of radio.

3. Long-distance “local” journalism (July 5). The public radio program “This American Life” and the journalist Anna Tarkov reported extensively on Journatic, which helps community newspapers cuts costs by outsourcing some of their local coverage. At its worst, news was being compiled by underpaid Filipino workers writing under fake bylines. Dubbed “pink slime” journalism by one former practitioner, Journatic underscored what debt-ridden corporate chains will do to survive — and thus demonstrated the importance of independent local journalism.

4. And Joe Scarborough thinks “Morning Joe” is awesome (Jan. 1). A full-page ad in The New York Times for the wretched MSNBC program “Morning Joe” started the gears whirring when I noticed one of its celebrity endorsers was Tom Brokaw. Who, uh, appears on “Morning Joe.” I got to work, and soon found that Politico, which was quoted as praising the program, had an undisclosed partnership. The ad even stooped to using seemingly positive quotes from two reviewers who actually didn’t like it much at all. Disingenuous, to say the least.

5. More bad news for GateHouse Media (March 19). By now it’s not exactly news when executives at GateHouse Media, struggling with $1.2 billion in debt, pay themselves handsome bonuses. (Nor is that unusual at newspaper companies.) In 2012, though, there was a wrinkle at the chain, which owns some 100 community newspapers in Eastern Massachusetts. Jack Sullivan of CommonWealth Magazine paged through the company’s financial disclosures and discovered that officials were openly raising the possibility of a bankruptcy filing.

6. David Gregory debates himself (Oct. 1). The host of “Meet the Press” was brought in to moderate the second televised debate between Republican Sen. Scott Brown and his Democratic opponent, Elizabeth Warren. Unfortunately, it was all about David Gregory. Good thing the candidates were forced to weigh in on whether Bobby Valentine deserved a second year as Red Sox manager. Warren blew the question but won the election.

7. From Newtown, a plea for media restraint (Dec. 17). I republished an open letter from John Voket, associate editor of The Newtown Bee, to his colleagues at the New England Newspaper & Press Association following the massacre at Sandy Hook Elementary School. Voket wrote about “reporters and media crews invading the yards and space of grieving survivors, school staff and responders,” and asked editors “to remind your correspondents that most are still requesting to be left alone.” A heartfelt message from ground zero.

8. Calling foul on politicians who lie (Aug. 30). It would be hard to come up with a more falsehood-laden performance than U.S. Rep. Paul Ryan’s speech at the Republican National Convention. Ryan’s lies prompted me to wonder how far the balance-obsessed media would be willing to go in labeling them for what they were.

9. At CNN, getting it first and getting it wrong (June 28). My instant reaction to CNN’s false report that the U.S. Supreme Court had overturned the individual mandate in the Affordable Care Act. At least CNN executives flogged themselves in the public square. As we later learned, Fox News made the same mistake — and refused to apologize.

10. An unconscionable vote against the disabled (Dec. 5). My reaction to Senate Republicans’ rejection of a United Nations treaty on the rights of the disabled — a treaty modeled after the Americans with Disabilities Act, championed by President George H.W. Bush, a Republican.

Ghosts of 2011. Oddly enough, the single most popular post of 2012 was one I wrote in 2011 — a fairly terse item on Jay Severin’s return to the Boston airwaves, a comeback that proved to be brief. As I wrote last year, I’ve put up several Severin posts that have generated huge traffic, and I have no idea why.

Talking about Wednesday night’s Senate debate

Right after Wednesday night’s third U.S. Senate debate between Republican incumbent Scott Brown and Democratic challenger Elizabeth Warren, UMass Boston political-science professor Maurice Cunningham and I kicked it around in a video for CommonWealth Magazine. Please have a look.

Joe Sciacca speaks

Gabrielle Gurley of CommonWealth Magazine interviews Boston Herald editor Joe Sciacca, my former “Beat the Press” colleague. Sciacca moved up to the Herald’s top job in August, after Kevin Convey left for the Daily News of New York.

It’s a good read, beginning with Sciacca’s take on his paper’s feud with U.S. Rep. Barney Frank. “It’s not unusual for a politician who has been a subject of tough reporting to lash out at the messenger and I think that’s what happened in this case,” Sciacca tells Gurley. “But I think we’ve been fair in our coverage of Congressman Frank and I think we will continue to be so.”

Sciacca also says that “anybody is hipper than me,” which is a relief, as it makes me no worse than number two in the local least-hip sweepstakes.